Mészáros Márta
Rendező
és forgatókönyv író. Kispesten született 1931-ben, később
családja a Szovjetunióba került, ahol édesapja Mészáros László
szobrászművész, a sztálinista terror áldozatául esett. Mészáros Márta
a moszkvai Össz-szövetségi Filmművészeti Főiskolán (VGIK)
1956-ban kapott diplomát. 1956 és 1958 között a bukaresti
Alexandru Sagia Stúdióban készített dokumentumfilmeket. Hazatérve egy
évtizeden keresztül népszerű tudományos oktató - és
dokumentumfilmek rendezője. Játékfilmesként 1968-ban mutatkozott be
az Eltávozott nap (1968) című munkájával. Pályafutásának első
korszakában főként a nők döntéshelyzetei, a magatartásukban
megnyilatkozó értékvonzódások és attitűdök foglalkoztatták,
Holdudvar (1968), Szép lányok ne sírjatok (1970), Szabad lélegzet
(1973). A hetvenes évek filmjei: Ötökbefogadás (1975),
Kilenc hónap (1976), Ők ketten (1977), Olyan mint otthon (1978),
Útközben (1979), Anna (1981) - rangos díjakat nyertek nemzetközi
fesztiválokon, ennek következtében Mészáros Márta egyike lett a
külföldön leginkább számon tartott filmalkotóinknak. A
rendezőnő pályájának harmadik fő szakaszát a 80-as évek jelentik,
amidőn sorra születnek a Napló-trilógia darabjai: Napló
gyermekeimnek (1983), Napló szerelmeimnek (1987), Napló apámnak,
anyámnak (1990). Ebben az időszakban készült még a Piroska és a
farkas (1988) című mesefilm. A következő filmjében visszatért a
sajátos asszonyi életproblémák ábrázolásához Magzat (1993).
Legutóbbi filmje A
temetetlen halott (2003), mind hazánkban, mind külföldön
nagy sikert aratott.
„Évek
óta szeretnék filmet készíteni Nagy Imréről, akit személyesen
ismertem, és akinek a lányával, Nagy Erzsébettel gyermekkorunk óta
barátok vagyunk. Az elmúlt időszak nem volt alkalmas erre a filmre,
túl sok volt az indulat, kevés a támogatás. Az indulatok nem
véletlenek, hiszen Nagy Imre alakja titokzatos, ő az első hithű
kommunista vezető, aki szebeszállt a Szovjetunióval, mártír sorsa a
szabadság és a nemzeti önrendelkezés jelképe lett az egész
világon. Az utóélete is döbbenetes, temetetlen halottként hevert
évtizedekig jeltelen sírban, majd az ő koporsójánál születik meg
az új magyar demokrácia, de sírja mind a mai napig attrocitások
helyszíne. Hogyan lehet ez? Teljesen egyetértek friss Nobel
díjasunkkal abban, hogy Magyarország még nem nézett szembe a nagy
tragédiákkal, sem a holokauszttal, sem a kommunizmussal. Eljött
az ideje.”
forrás:
www.cameofilm.hu
Forrás:
http://www.hajdu-ped.sulinet.hu/mediatar2/rendezok/meszaros.htm
Kép:
http://kincsestar.radio.hu/panoptikum/film/kepek/meszarosmarta_jk.jpg