GOTHÁR PÉTER
Az újkori magyar film történetében sajátos helyet foglal el a hatvanadik
életévéhez közeledő művész (1947-ben született). Eddigi munkásságának formátumát
mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy műveit nehéz lenne iskolákhoz,
irányzatokhoz, stílusokhoz kapcsolni. Konzekvensen a maga útját járja. Korántsem
magányos lovas, aki nem tekint se jobbra, se balra, viszont nem tartozik
csoporthoz és szekértáborhoz. Hamar megtalálta a hangját. Egy méltatásban azt
olvashatjuk róla: a hazai kinematográfia meghatározó egyénisége. Nagy nemzetközi
elismerésekben részesült gondolatgazdag, olykor abszurd hangvételű, bravúros
színészi alakításokban gazdag opusaival - mégsem egyirányú utcában közlekedik.
Szeret kísérletezni (úgy is fogalmazhatnánk: meghökkenteni). Állandó csapata
tulajdonképpen nincs. Több szerelemnek hódol. A vetített képek iránti vonzódás
mellett a színházat és a televíziót is favorizálja, sőt: előbb a két utóbbi
szférában bizonyított. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy íráskészsége szintén
kiváló, továbbá dolgozott díszlet- és jelmeztervezőként is, érzékeltettük:
Gothár Péter az itthoni élgárda reprezentánsa.
Inaséveit a Magyar Televízióban töltötte. Mintegy három esztendei
asszisztenskedést követően elvégezte a Színház- és Filmművészeti Főiskola film-
és tévérendezői szakát. 1975-ben diplomázott. Több tévéjátékot készített, majd
Kaposvárott vállalt fontos feladatot. Jelentős mértékben járult hozzá a Csikí
Gergely Színház művészi profiljának kialakításához. 1979-ben mutatkozott be
egészestés filmmel, ezután pedig folyamatosan és következetesen három vasat tart
a tűzben. Alább csak a filmjeit méltatjuk, bár nem hagyhatjuk figyelmen kívül
azt a megosztottságot, melyből - megítélésünk szerint - mindegyik terület
kamatozik. A váltogatás és változatosság indítékairól a Kossuth-díjjal
koszorúzott filmes a következőképpen nyilatkozott:
"A színházban ért az a felismerés: mennyire keveset tudok. Nem tudtam a
színészekkel igazán bánni, mindig mindent elölről kellett kezdeni, érthetően
kellett fogalmazni. A három különböző műfaj - a televízió, a színház, a film -
teljesen önálló; rengeteg dolgot lehetetlen az egyikből a másikba átültetni.
Csupán a szakmai igényesség, a pontos fogalmazás követelményrendszere az, amit -
talán - megtanulni és mindegyikben érvényesíteni lehet. Valószínűleg egyénenként
is változó okai vannak annak, hogy tehetséges emberek gyakran kudarcot vallanak
a 'szakmájuktól' eltérő műfajokban. Nyilván alkat kérdése is; de azt hiszem, ha
az ember azt keresi meg egy-egy műfajban, amit belső kényszer elmondania; annak
érvényességét vizsgálva az egészet színészekre, adott térre sikerül lebontania -
és nem az 'önmegvalósítással' van elfoglalva - akkor van esélye jó eredményre."
(Zsugán István: Szubjektív magyar filmtörténet 1964-1994, Osiris - Századvég
Kiadó, Bp., 1994, 722.l.)
Nos, Gothár Péter élt az esélyekkel. Alaptémája, mint azt Gelencsér Gábor
pontosan meghatározta portrékötetében: a vágyakozás egy értékkel teli világra és
a vágyakozás hiábavalóságának tudomásulvétele. A boldog(talan)ságtörténetek,
folytatódik a gondolat, a társadalmi és egyéni lét egymással szembefordított
tükrében megsokszorozódnak, és a végtelenbe vesznek. G.P. sűrűn merít irodalmi
forrásokból, közösen ír szcenáriumokat jeles tollforgatókkal, ám a motívumokat
átszínezi a maga ironikus, abszurdba hajló szemléletével. Az érzelmeket többre
becsüli a szigorú objektivitásnál. Még egy sajátosság (szintén Gelencsér
megfigyelése): Jóval inkább emocionális, mint intellektuális beállítottságú
hőseit maga is érzelmileg közelíti meg, s erre hívja műveinek befogadóját.
A Gothár-vallomások azért válhattak kultuszfilmmé bizonyos nemzedékek számára,
mert tabukat döntögettek, olyan kérdésekről szóltak, melyekről nem volt szabad
vagy nem volt tanácsos beszélni, pedig rendkívüli módon foglalkoztatták az
embereket. Ilyen az 1956-os trauma, a hazugságra épülő társadalom körképe, a
kiváló Megáll az idő (1981). De ilyen az ezt megelőző "opera prima", az Ajándék
ez a nap (1979) is. Sokan úgy értelmezték a drámát, mint szomorú
helyzetjelentést a lakásgondokról, holott igazi "üzenete" más: készítője az
életminőség romlásáról, a megalkuvások és árulások hálójában vergődő emberekről
szól. A nemzedéki közérzet elbizonytalanodásáról tudósít az Idő van (1985) és a
Tiszta Amerika (1987). Az identitáskeresés tragikuma elevenedik meg a vásznon, a
remények és a valóság között feszülő ellentmondás feloldhatatlanságával, az
irracionalitás eluralkodásával. A Melodráma (1990) "káosz-kompozíció", de
meglehetősen egyenetlen nemzedék- és családtörténet. A részleg (1994), a
"sötétségbe vetett lélek tükre", szuggesztív erővel modellálja, hogy a diktatúra
tombolását hogyan lehet jellemtorzulás nélkül, erkölcsileg tisztán túlélni.
További árnyalatok a palettán: a Haggyállógva Vászka (1995) abszurd mese szovjet
miliőben, formai bravúr, pompás vizuális és verbális játék; a Paszport (2000)
mai keserűségeket megjelenítő film-noir; a Magyar szépség (2002) Sam Mendes
hollywoodi sikerfilmjének furcsa parafrázisa. Beszédes adalék: a mozi-darabot
2003-ban nagydíjjal jutalmazták a filmszemlén, mégis csak évek múltán került
közönség elé.
A Gothár-oeuvre a jövőben még sokféle színnel gazdagodhat. Ez a holnap zenéje,
azzal azonban egyetérthetünk, amit a rendező értő kritikusa eddigi konklúzióként
ajánlott: a filmekben megfogalmazott kérdések elől sem a hősök, sem a nézők nem
menekülhetnek. Természetesen Gothár Péter sem.
(VJ)