RÉVÉSZ GYÖRGY
(1927 - 2003)
Egy rendező a középmezőnyből: ez Révész György, a magyar film egyik
legszorgalmasabb alkotója. Nevét jobbára csak szakmai körökben ismerik.
Külföldön, rangos (tengerentúli) fesztiválokon nagyobb sikereket aratott, mint
itthon (ahol "csak" Balázs Béla díjat és érdemes művész címet kapott, pedig
ennél sokkal többet érdemelt volna).
Hagyatéka számos értéket tartalmaz. Munkái nem teremtettek iskolát, új
hullámunknak sem vált reprezentánsává, viszonylag hosszú pályafutása mégis
jelentős fejezet a hazai kinematográfia történetében.
Előbb Gertler Viktor, a későbbi kolléga filmiskolájába járt, majd elvégezte a
Színház- és Filmművészeti Főiskolát. 1950-ben szerzett diplomát. "Inaséveiben"
válogatás nélkül teljesítette, amit rábíztak. Dramaturgként dolgozott, rendezést
tanított - anélkül, hogy maga felvevőgép mögött állt volna, híradók készítésében
vett részt. Váratlan beugrásnak köszönhette debütálását. Bán Frigyes helyére
állva hozta tető alá a kedves és üde 2x2 néha 5 című vígjátékot, mely kedvező
kritikai fogadtatásra talált és vetítéseit is rengetegen látogatták. Sínre
került. Befogadták. Ettől kezdve állandóan filmgyári levegőt szívott. Nem
tartozott a kitartó kilincselők közé, a megbízatások mindig megtalálták. Mintegy
két tucatnyi opusa arról tanúskodik, hogy a dráma és a komédia nyelvén egyaránt
hatásosan tudott "beszélni" a moziban, s bár akadtak gyengébb vállalkozásai is,
mindig arra törekedett, hogy a lehető legszélesebb tömegeket szórakoztassa.
Kötelezettségnek fogta fel az érdeklődés felkeltését: "Üres széksorokhoz szólni:
értelmetlen tevékenység. Nem elég, ha a művésznek van mondanivalója, a hatás
művészetét is ismernie kell. Filmet nem lehet az utókornak csinálni. A jelenben
kell hatnia" - hangsúlyozta egyik nyilatkozatában. Megállapítását nyilván
árnyalhatnánk, annyi azonban bizonyos: a Révész György-filmek többsége megfelelt
az említett követelménynek.
Utoljára két évtizede forgatott (ez volt az Akli Miklós), három esztendővel
ezelőtt halt meg: eljött az ideje a mérlegkészítésnek. Végigpillantva munkái
során, históriai rangúnak tekinthetjük az Éjfélkort (1957), az első 1956-os
számvetést, a balladai hangvételű Angyalok földjét (1962), a költői szépségű Egy
szerelem három éjszakája című musicalt (1967), a Karinthy Frigyes emléke előtt
tisztelgő drámát (Utazás a koponyám körül, 1970), a Tersánszky Józsi Jenő
ihlette pajkos Kakuk Marci-interpretációt (1973). Latabár Kálmán számára
biztosított hálás - egyáltalán nem szokványos - lehetőséget a Micsoda éjszaka
(1958). Tisztes kommersz színvonalat képvisel a kasszarekordokat döntő
krimi-paródia, Az oroszlán ugrani készül (1969). A Pendragon legenda (1974)
korrekt Szerb Antal-átültetés. A maguk korában izgalmas társadalmi jelenségeket
boncolgatott a Hogy állunk, fiatalember? (1963) és Az öreg (1975). Látványos
bukások sem hiányoznak a leltárból. Ilyen a vegyeskereskedés-jellegű,
didaktikusan politikus Minden kezdet nehéz (1965) s még inkább az Ady Endrére
Ady Endre megjelenése nélkül emlékező kínos fiaskó, a Ki látott engem? (1975).
Szívesen merített tiszta irodalmi forrásból. Hosszú a sor a klasszikusoktól
kezdve a kortárs tollforgatókig, akiknek tolmácsául szegődött (Boldizsár Iván,
Hubay Miklós, Goda Gábor, Fekete Gyula, Gáll István, Somogyi Tóth Sándor stb.).
Ő a karakterisztikus magyar film-musical meghonosítója. Élvezettel televíziózott
és - mintegy pihenésképpen - a dokumentumfilm terepére is kirándult (Magyarok a
prérin, 1979).
Semmi köze sem volt az avantgárd-vonulathoz, kísérletező kedvének azonban
számos, ma is nézhető és élvezhető filmet köszönhetünk. Nem óhajtott beleférni a
"rendezői monománia" skatulyájába. Igyekezett elkerülni az ismétlés csapdáit.
Büszkén emlegette: nincs két egymás utáni darabja, amelyet "azonos zenekari
műnek" tekinthetnénk. Ars poeticája kikezdhetetlen: "A legfőbb feladat:
gondolatokat ébreszteni, a kötőanyag pedig csak az érzelem és a képzelet lehet."
Az önvallomás a számvetésnek és tanulságnak egyaránt beillő szavakkal egészült
ki: "Saját munkáimat illetően nem a nézőszámot, hanem azt a reagálást tartom
döntőnek, amelyik azt bizonyította: a filmem beleszólt valakinek az életébe, a
gondolkodásmódjába."
Nem merülhet feledésbe a művészete.
(VJ)