BEREMÉNYI GÉZA
Hivatalosan szellemi szabadfoglalkozásúnak számít, ő azonban írónak szereti
nevezni magát. Szerényen, de büszkén. Mindent autodidakta módon ért el, az
íráshoz azonban előtanulmányokat folytatott, az ELTE olasz-magyar szakát végezte
el 1970-ben. Ez a mestersége, a hivatása, a hobbyja, a hátországa, az
egzisztenciája. Valójában polihisztornak mondhatjuk. Mindig több vasat tart(ott)
a tűzben. Szinkrondramaturgként kezdte, regényei, dalszövegei, darabjai tették
ismertté a nevét, hosszú éveken át színházban tevékenykedett művészeti
vezetőként, s életművének fontos terrénuma a film is (forgatókönyvek,
rendezések). Megbecsült személyisége kulturális közéletünknek (2001-ben
Kossuth-díjban részesült). Emlékeztetőül néhány opusa: Légköbméter (színmű,
1977), Legendárium (regény, 1978), Az arany ára (színmű, 1998); dalszövegek:
Levél nővéremnek (1974), Antoine és Désiré (1978), Nyugati pályaudvar (1993),
Utóirat (1987), A telihold dalai (1997); szcenáriumok: Romantika (1971), A
kedves szomszéd (1972), Veri az ördög a feleségét (1977), Megáll az idő (1981),
Szürkület (1988), Vörös vurstli (1991). És mindez csupán szerény válogatás...
A felvevőgép mögé szerencsés körülmények folytán került. A történetet később így
elevenítette fel: "...Nemeskürty István, a Budapest Stúdió vezetője megtudta, hogy
rövidesen távoznia kell, megszűnik a stúdióvezetői állása, ugyanakkor volt még
egy filmre pénze. Nemeskürty azt akarta, hogy abból a pénzből olyan film
készüljön, amelynek a forgatókönyvét én írom. Először azt mondta nekem, hogy
válasszak munkatársat, és az én választásom értelmében adnak majd a rendezőnek
filmkészítési lehetőséget... Később feltette a kérdést: van-e kedvem filmet
rendezni? És még hozzátette, hogy ezt a csínyt - így nevezte, hogy 'csíny' - még
utoljára megengedheti magának, mert úgyis távozik az állásából. S ezzel
megosztottuk a felelősséget, ő vállalta a kockázatot, én pedig kíváncsi voltam a
lehetőségre. Hogy mindez felelőtlenség-e a részemről, arról tudtam, hogy azt az
idő fogja eldönteni, és belevágtam. De hát akkor még nem tudtam, hogy miről írok
majd forgatókönyvet. Kaptam egy határidőt, amikorra a témát és a forgatókönyvet
be kellett hoznom. Sietnem kellett."
A folytatás ismert. A tanítványok - az opera prima - kedvező fogadtatásra
talált. A Magyary professzor és vállalkozása előtti tiszteletadás hiteles
rekonstrukció egy emlékezetes társadalmi reform-mozgalomról, a politikai
háttérről, a sakkjátszmák indítékairól, hiteles dokumentumok és mozgalmas
fikciók felvonultatásával. Az 1985-ben forgatott filmet Kardos Sándor rendkívül
invenciózusan fényképezte. Figyelmet érdemel, hogy Bereményi Géza, aki tehát
kettős minőségben jegyezte az alkotást, milyen magabiztosan nyilatkozik a
mozgókép írásos változatáról: úgy véli, a közfelfogástól eltérően, hogy a
forgatókönyv alapján igenis következtetni lehet a majdani mű színvonalára.
Nyilván saját tapasztalataiból szűrte le ezt a meggyőződését.
Később folytatódott a "kettős könyvelés": a rendezők közé feliratkozott művész
élvezettel írt sztorikat maga számára, hogy később vászonra vizionálja őket. Nem
sűrűn, hiszen eddigi filmográfiájában mindössze négy tétel sorakozik. Az
Eldorádó (1988) életrajzi forrásokból merít, markánsan feltárva egy
megszállottság lélekrajzát és egy furcsa kor ellentmondásait (benne 1956-os
epizódokkal). A turné pedig (1993) afféle jutalomjáték: ősi színésztípusok
vonulnak fel benne, a bonviván, a primadonna, a díva, a táncoskomikus, a
szubrett és a "húzónév". A három korosztály vidéki útjáról szóló műnek főleg
atmoszférikus ereje, derűs humora, színészvezető eredetisége dicsérhető. Az
eddigi pálya csúcsa A Hídember (2002), a haza- és hídépítő Széchenyi István és
kora film-regénye, mely hősét "a szív-agy harmónia megvalósítójának" láttatja. A
vállalkozás monumentális, a kiállítás különleges, de a darab megosztotta az
érdeklődőket - esetenként nem is esztétikai, inkább ideológiai motivációk
alapján.
A magyar tollforgatók közül először - még 1945 előtt - Zilahy Lajos vállalkozott
a nagy kalandra: a filmrendezésre. Bereményi nem követője és folytatója a
polgári irodalom és mozi hagyományainak. Azért vitte többre, mert személyes
élményeit és mondanivalóját közüggyé emelte, bizonyos mítoszok és eszmények
hátterét sokoldalúan ábrázolta s tehetségesen bánt a kifejezés eszközeivel.
Nyugodtan használhatunk jelen és jövő időt is, hiszen újabb tervek
foglalkoztatják. Bárhogyan is alakul további filmes pályája, annyit máris
elmondhatunk: nézhető, vita- és életképes, izgalmas munkái jelentős fejezetei a
hazai kinematográfiának.
(VJ)