GÁRDOS PÉTER
A magyar filmművészetnek vannak ügyeletes kedvencei: sokat írnak róluk,
nyilatkozataikat közli a sajtó, a rádió, a televízió - és vannak szürke
eminenciásai, akiken a kritikusok élvezettel verik el a port. A harmadik
kategóriába tartozókat rendszerint ki szokták hagyni a leltárakból. Ők a
hátrányos helyzetűek. Nem azért, mert produktumaik minősíthetetlenek s nem
illeszthetők kényelmes Prokrusztész-ágyakba. Egyszerűen nincsenek a fő-sodorban,
ergo: mellőzhetők. Gárdos Péter nevét Zsugán István vaskos interjúkötetében
(Szubjektív magyar filmtörténet) hiába keressük, egyetlen egyszer sem fordul
elő (!). De kihagyták a rendezőt más, összefoglaló jellegű filmtörténetekből is.
Úgy vélem: méltánytalan ez a mellőzés, hiszen Gárdos Péter többet érdemel. Nem
elismerést: figyelmet. Közel tucatnyi opusa és kísérletei alapján.
Röviden az életrajzi adalékokról.
G.P. az ismer újságíró, G. Miklós fia. Nem készült filmesnek. Az ELTE
Bölcsészettudományi Karának magyar-orosz szakán végzett, de pályaelhagyónak
bizonyult. A vetített képek érdekelték, ezért beügyeskedte magát a Híradó-és
Dokumentumfilmgyárba, a Balázs Béla Stúdióba, később a színházakba és a
televízióba is. Rátermettnek találták, lehetőséget biztosítottak számára a
gyakorláshoz. Dokumentumfilmeket, riportokat, etűdöket forgatott azzal a
nyilvánvaló szándékkal, hogy majdan egészestés műveket fog készíteni. Néhány cím
az előjátékokból: A gyermekek világából (1972), Utazás a Föld körül (1973),
Kártyaparti este 7-kor (1975), Halálosztók (1978), Tragoletto (1980), Kis ember
nagy élete (1983). Érdeklődése sokoldalú, egyelőre nincs kedvenc témája, műfaja,
stílusa.
1984-ben mutatkozik be a "nagy mezőnyben" az Uramistennel. Korántsem
avantgárd-mutatvánnyal áll elő, hagyományos, sőt örökzöld a film
alapszituációja. El lehet-e lesni a nagy mestertől a titkolt fogásokat? - ez a
kérdés. A generációk harcáról, a tanítványi rajongásról szóló történet érdekes,
a cirkusz világának megjelenítése is hiteles. A kritika elismeréssel igazolta
vissza, hogy a debütáns kamera elé csábította a már visszavonult Feleki Kamillt.
A Szamárköhögés (1986) ígéretes folytatásnak bizonyult. 1956-ról (is), a
társadalmi bizonytalanságokról (is), a gyermeki fantáziáról (is) szól, immár
markáns eszközökkel. Báron György aforisztikus tömörséggel jelöli ki Gárdos
helyét és találóan határozza meg törekvéseinek közös nevezőjét. Írásából
idézünk: "...gördülékenyen és élvezetesen mesél; filmjei lebilincselően könnyű
olvasmányok..., vagyis olyan portékát gyárt, amilyen a magyar filmpalettáról
fájóan hiányzik. Minden munkáján érezhető ugyanakkor az erős törekvés, hogy
kilépjen a realista történet-elbeszélés keretei közül a fantázia, tündérmese, a
csodák világába. Márpedig ez a legnehezebb: egyensúlyba hozni a valóságot a
képzelettel. Gárdos nem elkomorítani akarja ezeket a kortárs históriákat (a
valóság talaján maradó filmjei a humoruk ellenére is
komolyabbak-fájdalmasabbak), hanem ellebegtetni a földtől, a mesék időtlen
világába."
Az indulás után olyan tételek következnek a filmográfiában, melyek - a rendező
kifejezésével élve - "befogadható és élvezhető" daraboknak készültek. Abszurdba
hajló vígjátékok, poénokkal feldúsított anekdoták, misztikus elemekkel tarkított
elbeszélések. Akadnak közöttük sikerültebbek és kevésbé kvalitásosak. Haladjunk
időrendi sorrendben. A hecc (1988) egy dermesztő lélektani állapot, egy furcsa
hadviselés ábrázolása eléggé egyenetlen és kissé didaktikus hangszereléssel. A
skorpió megeszi az ikreket reggelire (1992) groteszk szerelmi történet játékos
fordulatokkal, némi kimódoltsággal. A brooklyni testvér (1994) extrém sztori,
melyben a disszidens amerikai azért jön haza, hogy spermát szerezzen öccsétől.
Az elégikus érzelmesség elégikus hangulatokkal párosul, a cselekményvezetés
viszont életteli s kitűnőek a színészek (mint majdnem mindig Gárdos filmjeiben).
Az utolsó bluest (2001) egyik bírálója gonoszkodva defektes road movie-nak
titulálta: tény, hogy az utazgatásokra épülő háromszög-sztori meglehetősen
spekulatív.
Már-már úgy látszott, hogy a rutint szerzett filmes megszokott ösvényeken halad
tovább rendíthetetlenül, amikor váltott. Kiderült: képes gazdagabb gondolati
tartományokat bejárni és formanyelvi bravúrokat felvonultatni. A három Lázár
Ervin-novellát egyesítő 2004-es film, A porcelánbaba feltűnést keltett:
értékesebb minőséget képviselt a korábbi alkotásoknál. Értő méltatója falusi
sorsokba karcolt varázsmeséknek nevezte a "törékeny" kompozíciókat, melyekben a
filmművész nyers dokumentarizmussal ábrázolta a megalázottak és megszomorítottak
sorsát. Hirsch Tibor szerint először mintha álmot látnánk, aztán félig éber
rémképeket, végül, ahogy ébredezünk, ismerős mesére nyílik a szemünk.
Az eddigi utolsó Gárdos-film, Az igazi Mikulás (2005) - családi történet, kedves
mozi, míves kisrealista dolgozat, csodákkal, álmokkal, kalandokkal,
meglepetésekkel, dallamokkal.
Gárdos Péter még innen van a hatvanon, a derékhadhoz tartozik. Jövőjéről és
lehetőségeiről nyilatkozni lehetetlen, kívánságunkat azonban nem hallgatjuk el.
Akkor érne magaslatokra, ha a Szamárköhögés s még inkább A porcelánbaba
hangvételét folytatná.
(VJ)