SZABÓ ISTVÁN
Kortársai között van néhány világhíresség. Így a Szegénylegények és egy új
látásmód megteremtője, Jancsó Miklós; a sokoldalú talentumát többször bizonyító
Makk Károly; a modern női sorsok ábrázolója, Mészáros Márta; az Európában és a
tengeren túl egyaránt magasan jegyzett operatőr, Koltai Lajos; a mostanában
üstökösként ünnepelt Tarr Béla. A legtöbbre mégis Szabó István vitte. A
reprezentatív mezőny egyetlen nagyfilmes Oscar-birtokosa. Míves koprodukciókat
vezényelt, hívó szavára sztárok vállaltak megbízatást. Több kontinensen
megfordult mint díszvendég, zsűritag, életmű-sorozat VIP-meghívottja. Jóformán
állandóan utazik. Kitüntetéseinek száma tengernyi. Közéleti jelenléte ugyancsak
folyamatos. Mindig szerénynek, okosnak, felkészültnek mutatkozik. Még
ügynökségének kipattant titka sem ártott neki. Nimbusza töretlen. Number l. a
hazai filmes égbolt alatt.
Élete nyitott könyv, számtalanszor beszélt gyökereiről és indíttatásairól
(néhány mozzanat vásznain is felbukkan). Csupán egy-két állomást idézünk.
1938-ban született Budapesten. Édesapja sebészdoktor volt, 1945-ben meghalt,
édesanyja kórházban dolgozott. A Toldy Gimnáziumba járt. Eleinte orvos szeretett
volna lenni, ám tizenhat esztendős korában kezébe került Balázs Béla Filmkultúra
című kötete s ez a "találkozás" eldöntötte a jövőjét. Főleg Fábri Zoltánért
lelkesedett, akkoriban vetítették a Körhintát. A Színház- és Filmművészeti
Főiskolára 1956-ban jelentkezett. Azonnal felvették. Máriássy Félix osztályában
tanult (a közösség összetartásáról napvilágra került több adalék az "ügynök-ügy"
kapcsán). 1961-ben kapott diplomát s ezt követően megkezdődött szinte páratlanul
sikeres (mindössze kisebb buktatókat tartalmazó) pályafutása.
Inaséveiben szorgalmasan forgatott, több zsengéje azonban elveszett. Igyekezett
minden munkafolyamatot megismerni. Rádióriporterként ugyancsak tevékenykedett (a
hibátlan artikuláció, a nyomdakész fogalmazási készség részben innen
eredeztethető). A Balázs Béla Stúdióban gyakornok volt, de már szárnyalt.
Felfigyelt rá a hazai szakma és a külföld. Nemeskürty Istvánnál
asszisztenskedett a Budapest Filmstúdióban Marton Endre, Fehér Imre, Wiedermann
Károly mellett. 1964-ben, amikor már ismerték, pedig csak a huszonhatodik évét
taposta, fejest ugorhatott a mélyvízbe. Felkérést kapott az egészestés opera
prima, az Álmodozások kora megrendezésére.
A Variációk egy témára, a Koncert és a Te - klasszikusnak tekinthető
rövidfilmjei - előjátékok a későbbi nagylélegzetű alkotásokhoz. Az egyik
jellemzés szerint "szuggesztív kor-mozgóképek, emblematikus arcképek és tablók".
Érett megoldásaik sejtetni engedik, hogy kivételes tehetség tette meg első
lépéseit. Az Álmodozások kora (1964) frissen diplomázott fiatalok beilleszkedési
kísérleteit, az egzisztenciateremtés nehézségeit jeleníti meg, pszichológiai
igényességgel elénk tárva az emberi kapcsolatok alakulását és az érzelmek
hullámverését. A portrék markánsak, a konfliktusok izgalmasak a korrajzban.
Akadtak kritikusok, akik nemzedéki vallomást véltek felfedezni a drámában. Szabó
tiltakozott: "Nem hiszek a generációs szétválasztásokban... Nem évjáratok szerint
kell az embereket nézni, hanem gondolataik szerint, függetlenül attól, hogy hány
évesek." (Megbízható kulcsot ad kezünkbe az ouevre íveinek és összefüggéseinek
megfejtéséhez a Beszélgetések Szabó István filmrendezővel című összeállítás,
válogatta és szerkesztette Radnóti Zsuzsa, Ferenczy Kiadó, Bp. 1995.: innen
idéztünk, 105.l.)
Mindazonáltal kétségtelen: a következő filmekben ismét ifjú hősökkel
találkozunk, a történetekbe szervesen beépülnek a megélt esztendők emlékei. Az
Apa (1966) ábrándok és felismerések tükre, egy önállóságára rátalált felnőtt
férfi víziója. A záróképsor (az úszás metaforája) rendkívül találó gondolati
summázat, akárcsak a "Tessék felébredni!" felszólítás (program) az előző
opusban. A Szerelmesfilm (1970) "love storyt" beszél el. A mozaikokban
megméretnek a közös élmények s képet kapunk a kor ideáljairól. Megint, immár
harmadszor Bálint András a főszereplő. Érdekes egybeesés: ebben az esztendőben
született Arthur Hiller azonos címet viselő melodrámája. A két műben nincsenek
rímek s az életérzés minősége is eltérő. Az álmok filmje, a Tűzoltó utca 25.
(1973) - nem mellékes körülmény: a forgatókönyvet a rendező írta, miként az
előző művekét is - életutak "párlatát és sűrítményét" szervezi súlyos látomássá.
Fontos szerepet játszik benne a város szeretett helyszíneivel, sajátos
hangulataival, összetéveszthetetlen rekvizitumaival.
A Budapesti mesék (1976) - képes beszéd, melynek alaptézise: "az igazi küzdelem:
tovább tolni a villamost". A szerkezet árulkodóan spekulatív, a didaktikus
jelleg is zavaró. Ne kerteljünk: a film megbukott (Cannes-ba is eljutott, de ott
sem tapsolták meg). Szabó padlóra került, bár csak néhányat számoltak rá, hamar
felállt. A Bizalommal (1979) visszaszerezte korábbi rangját, sőt: előrelépett,
mert váltani és újítani tudott. Két, kényszerhelyzetben összezárt ember
kamaradrámáját bontotta ki mikro-megfigyelésekben gazdagon - rekonstruálva az
idegenkedéstől a megbarátkozásig vezető stációkat. A "konspirációs oktatófilm" -
Szabó így aposztrofálta évtizedekkel később a darabot - szuggesztív erővel
láttatja a "lélektől lélekig" vezető utat. A rendező túljutott a mélyponton,
sőt: most teremtődtek meg az ideális feltételek érett filmjei realizálásához.
Hogy trilógia tételei-e a mindenütt hozsannával fogadott életrajzok, a Mephisto
(1981), a Redl ezredes (1984), a Hanussen (1988), majdnem mellékes kérdés.
Vezérmotívumuk - azaz a cselekmények közös nevezője - az egyensúly keresése. A
curriculum vitae szavai: "...minden film, amelyet készítettem, ugyanarról szól, a
biztonságérzetért való mindennapos harc különböző változatairól". Tehát nemcsak
a Mephistóra és "testvéreire" vonatkozik a megállapítás! Az idea felfedezhető a
pálya első szakaszában s a Klaus Maria Brandauer főszereplésével megvalósított
három sorstragédiában is. Más megközelítésben: a Mephisto egy karakter
eltorzulását állítja premier plánba, a boldogulás érdekében vállalt megalkuvások
törvényszerű következményeire figyelmeztet. A tehetség érvényesítése a célja
Redl tiszt úrnak is, identitászavara azonban megakadályozza ambíciója
kiteljesítését. Az árulás nem marad megtorlatlan: áldozattá válik. Hanussen abba
pusztul bele, hogy végletesen individualista.
Miképpen alakultak a kinematográfiai klasszisok közé való bejutást követő
évtizedek? Ezeket a részleteket jól ismerjük, elégedjünk meg a címszavakkal.
Portrénk alanya jó formáját lényegében permanensen megtartotta (persze nem
lépkedett folyton rózsákon, az egzisztenciális küzdelmekből neki is kijutott). A
Találkozás Vénusszal (1990) a közös munkálkodás értelmét hangsúlyozza. Az Édes
Emma, drága Böbe (1991) című szerény kamaradráma két tanár sorsában ragadja meg
a politikai fordulatot és következményeit. A hatalom tébolyát leplezi le a
Sonnenschein családregény (A napfény íze, 1998). További változatok az
alaptémára: Szembesítés (2001), Csodálatos Júlia (2003), Rokonok (2005). Az
irodalom (Maugham, Móricz) felé fordulás, egymástól fényévnyi távolságra levő
tollforgatók prózájának tolmácsolása szakmai feladatot jelentett. Szabó élvezte
a kihívást, hiszen így széles rétegekhez szólhatott. Mellesleg a "kaland" nem
előzmény nélküli. A Mephistónak is regény a forrása, csakhogy ott mások a
dimenziók.
A filmográfia tételei között találunk rangosabbakat és kevésbé jelentőseket.
Szégyellni való talán csak a Bors-epizód, nem a műfaj miatt, hanem mert
futószalagtermék. Lírai vallomás a Várostérkép (1977). NSZK-megrendelések: Zöld
madár (1979), Macskajáték (1982), Bali (1983). A Tíz perc című
monstre-vállalkozás (2002) epizódjait Szabó Bertolucci, Godard, Menzel,
Schlöndorff társaságában készítette. Televíziós játékai: Ősbemutató (1973),
Offenbach titka (1996), A csónak biztonsága (1996). Dirigált itthoni és külföldi
teátrumokban (operában). Egy-egy alkalommal beugrott barátai filmjeibe
(Túsztörténet, 1988, Utrius, 1993, Franciska vasárnapjai, 1996). Felvillant - a
la Hitchcock - saját kamerája előtt. A százéves mozi jubileumán moderátorként
ajánlotta a nézők figyelmébe a kinematográfia remekeit. Szellemes, okos, hatásos
szövegeket mondott. Ez a számos tíz perc is része életművének.
Szabó István neve egyetlen valamirevaló filmes lexikonból, enciklopédiából,
kézikönyvből sem hiányzik. Igaz, a tekintélyes Katz-ban neki tulajdonítják a
Magyarokat is (Fábri munkáját), pedig neki aztán tényleg szükségtelen idegen
tollakkal ékeskednie. Ennél sokkal lényegesebb, amit elmondhatunk róla: jelentős
mértékben hozzájárult kultúránk megismertetéséhez, a "hetedik művészet"
népszerűsítéséhez, talán egy kicsit a tudat alakításához is.
(VJ)