BACSÓ PÉTER
A hazai rendezői gárda ismert személyisége, a legidősebb nemzedék reprezentánsa
régi motoros a szakmában. Azt ugyan nem állíthatjuk, hogy az anyatejjel szívta
magába a mozgóképek szeretetét - Palotai Boris, a mama inkább az irodalmat
igyekezett megkedveltetni vele - , a polgári család hagyományai és szokásai
azonban mindenképpen segítették intellektuális fejlődését. Kassán született,
ebben a városban kezdte tanulmányait, melyeket Budapesten, a Barcsay
Gimnáziumban fejezett be. 1946-ban vették fel a Színház- és Filmművészeti
Főiskolára. Színházrendezői ambícióit feladva baráti tanácsra pártolt át a
filmhez. Abban a kivételes szerencsében lehetett része, hogy ifjan
hozzájárulhatott a Valahol Európában stábjának eredményes munkájához. "Én akkor
is boldog voltam, ha azt mondták, hogy - fent dolgoztunk egy hegytetőn - most
szaladjak le a Somlay Artúr sétabotjáért. Hat kilométert le, hatot vissza és én
ezt, mint egy gyorsfutó, boldogan megtettem." (Pokoli dolog a filmcsinálás,
Major Ottó beszélgetése Bacsó Péterrel, Kritika, 1986.január). A filmes fióka
így kóstolt bele későbbi hivatásának mámorába. Másfajta eufória is hatalmába
kerítette. Őszinte hittel és lelkesedéssel adta át magát az új idők új
eszményeinek.
1950-ben végzett a főiskolán, de ekkor már nem számít kezdőnek, több munka van
mögötte, sokan előre köszönnek neki. Művészeti tanácsadója volt az Úttörők című
- sajnálatos módon megsemmisült - produktumnak (ne firtassuk, milyen lehetett).
Másik nagy kalandja a Szabóné (1949). Banovich Tamással gyári tapasztalatok
alapján ütötték össze a szcenáriumot. A felsőbbségnek nem tetszett a sematikus
tantörténet, később Háy Gyulával dolgoztatták át, ám akadt más feladat bőven.
Vezényszóra, megrendelésre, szempontokat érvényesítve serénykedtek a stúdióban
tevékenykedő filmes sztahanovisták (Thurzó Gábor, Szász Péter és a többiek).
Egyetlen haszna volt ennek a lázas sürgés-forgásnak: lehetett a mesterséget
gyakorolni.
A szárnypróbálgatás viszonylag sokáig tartott. A Hunnia dramaturgja (így
nevezték a státusát) fáradhatatlan buzgalommal formálja a művek profilját.
Kőháti Zsolt írja monográfiájában (Filmbarátok Kiskönyvtára, Magyar
Filmtudományi Intézet és Filmarchivum és Népművelési Propaganda Iroda kiadása,
é.n.) : Lehetetlen felsorolni mindazokat a filmeket, melyek így vagy úgy:
Bacsónak is köszönhetik értékük, hatásuk valamely mozzanatát, akárcsak egy-egy
ötlet erejéig volt is köze hozzájuk. A forgatókönyvírói tételek közé tartozik a
Nyugati övezet (1952, Várkonyi Zoltán: példázat a néphez hű értelmiségi
hazaszeretetéről), az Ifjú szívvel (1953, Keleti Márton: az ipari tanulók
életének hurrá-optimista szemléletű bemutatása), a Mese a 12 találatról (1956,
Makk Károly: totó-szerencse és balszerencse, könnyed szórakoztatás). Miután
megtanulta a mesterséget és a sematizmus viharfelhői elvonultak, rangosabb
dolgozatok is születtek a tolla alatt (Édes Anna, 1958, Fábri Zoltán, Gyalog a
mennyországba, 1959, Fehér Imre, Két félidő a pokolban, 1961, Fábri Zoltán);
Bacsó készítette a Merénylet (1959, Várkonyi Zoltán), a Fűre lépni szabad (196o,
Makk Károly) szövegkönyvét, utóbbit mint team tagja. Később Örkénnyel
szövetkezve vetette papírra az Egy erkölcsös éjszaka (1977, Makk Károly)
forgatókönyvét. Dramaturgként sok film megszületésénél bábáskodott (ízelítőül:
Déryné, 1951, Kalmár László, Liliomfi, 1954, Makk Károly, Ház a sziklák alatt,
1958, Makk Károly, Álmatlan évek, 1959, Máriássy Félix, Isten hozta, őrnagy úr!,
1969, Fábri Zoltán, Virágvasárnap, 1969, Gyöngyössy Imre, Szerelem, 1970, Makk
Károly, Sortűz egy fekete bivalyért, 1984, Szabó László, Kende Jánossal stb.).
A sokoldalúság további bizonyítékai - csupán címszó-szerű felsorolásban - :
ötletekkel ajándékozta meg barátait, slágerek szövegét költötte, gyakran
megfordult a televízióban (sorozatokat forgatott!), színházban vendégeskedett
stb. Nem maradhat említetlenül stúdióvezetői beosztása (elég hosszú időn át
irányította a Dialógot "főnökként", illetve művészeti vezetőként). Dicséretére
mondhatjuk el, hogy nagyvonalú toleranciával egyengette kollégái útját, az ő
felfogásától és stílusától eltérő elképzeléseket sem vétózta meg. Bacsónak, a
producernek (a kifejezést mai értelmében használjuk) sokat köszönhet Makk
Károly, Kovács András, Jancsó Miklós, Gyarmathy Lívia, Xantus János, Tímár
Péter, András Ferenc, Vitézy László, Tolmár Tamás s ahogy a protokollban szokott
állni: még sokan mások.
Portrénk alanya 1963-ban kapott először önálló megbízatást. Elkészíthette a
Nyáron egyszerű című mozi-darabot. Rutinos nyilatkozóként tudatta az
érdeklődőkkel: jelen idejű művésznek tartja magát, akinek az a vágya -
tekintsünk el a patetikus felhangoktól, ami általában nem jellemző rá! - , hogy
együtt lélegezzen a társadalommal. A közérdekű és időszerű témák érdeklik,
bizonygatja. "Ifjúságpártiságát" is hangoztatja debütálásakor. Az 1963-as
nyitányt követő Szerelmes biciklisták (1965), a Fejlövés (1968), majd a Kitörés
(1972) igazolja - "első hullámban" - ezt az érdeklődési kört. A ciklusba
rendezhető filmek fiatalok kapcsolatairól, érzelmeiről, érvényesüléséről,
konfliktusairól, megbicsaklásairól szólnak, egymással viszonylag könnyen
rokonítható gondolati mezőbe tartoznak.
Különböző társadalmi jelenségekre rezonál - szinte zsinórban, többször újsághír
ihletésére - a filmek azon csoportja, melyek erkölcsi-politikai mozgásformákat
jelenítenek meg. "Politikus alkat vagyok, szeretek mindig a fősodorban lenni" -
hangsúlyozza a megbízatásokért szívósan harcoló filmcsináló mester. Ami az
opusok esztétikai színvonalát illeti, a kritikusok sűrűn suhogtatják pálcájukat,
kifogásaik sztereotip megállapításokban összegződnek: a frissesség nem párosul
mindig igényességgel, a figurák vértelenek, a dramaturgiai panelek elnyomják az
elbeszélések logikáját stb. Mindennek ellenére tagadhatatlan: a drámák és
vígjátékok (zárójelben: Bacsó a műfaji törvényeket nem igazán tiszteli, odaadó
híve az eklektikának) óriási vitákat indukálnak s maga a szerző is gyakori
részese az eszmecseréknek - nagy városokban és apró falvakban, sőt tanyákon
egyaránt. A vonulat állomása a munkásmiliőt és öntudatot idealizáló Jelenidő
(1971), a vezetés cselekvési mintáját didaktikusan interpretáló Harmadik
nekifutás (1973), az ironikus-groteszk elemeket felhasználó életkép-sorozat -
abszurd fordulatokkal, álproblémákkal terhelten, agitatív zöngékkel -: Forró
vizet a kopaszra!, 1972, Ereszd el a szakállamat!, 1975, Zongora a levegőben,
1976, Riasztólövés, 1977, Áramütés, 1978). A folytatás: Banánhéjkeringő (1986):
egy rokonszenves gesztus következményei, az emberi kontaktusok törékenységéről
szóló és a társadalomból való kivonulás riasztó perspektíváját megpendítő
tragikomédia, a Balekok és banditák (1996): a bűnbak-lét nehézségei és
következményei, De kik azok a Lumnitzer-nővérek? (2005): az étterem-kritikus
Wittman-fiúk kifigurázása crazy-humoreszkben. Musical-kisérlet a Szikrázó lányok
(1978), harsány színeket is felvonultató vígjátékok a Ki beszél itt
szerelemről?! (1978), A svéd, akinek nyomaveszett (magyar-NSZK-svéd koprodukció,
1980).
A szocialista rendszer elkötelezett híve, az "átkos" direktíváit fenntartás
nélkül elfogadó s mindig ütemesen tapsoló mintakáder hamar elindult a
damaszkuszi úton. Felismerése: a múltat be kell vallani. Önmagát is kineveti, ha
kell, bár halálosan komolyan is kész a vérző zászlók alatt menetelők egykori
életének ábrázolására. A tanú (1969) azért válhatott emblematikus alkotássá,
mert felszabadult derűvel leplezte le a diktatúra mechanizmusát s az anekdotikus
mesét maróan szatirikus jellemrajzokkal ötvözte. Mottónak is beillenek a szerzői
kommentár szavai: "...a demokratizmus és a humor, az irónia között mély rokonságot
érzek. Minél több nevetséges dolgon merünk nevetni - vagyis a nevetségest
nevetségesként ábrázoljuk -, azzal egyenes arányban növeljük az ember öntudatát,
önérzetét. (Filmvilág, 1975.május l.). Napi frazeológiánk részévé váltak a
kiszólások: "A nemzetközi helyzet fokozódik, az élet nem habostorta" stb. A
betiltás is használt a filmnek, mely persze nem makulátlan remekmű. Kedélyeskedő
tónusát, elnéző humorát több bíráló megcsipkedte. A meghaladott múlt tükrébe
pillanthattunk a rendező több más filmjében is. Pelikán József gátőr története
oldott atmoszférájú, a Nyár a hegyen (1967) viszont fájdalmas-keserű vallomás. A
jelenben feltámadó múlt áll a cselekmény fókuszában, rabtartó és áldozat
találkozása, a konszolidáció gyötrelmei. A Tegnapelőtt (1981) a "balra
át"-mozgalom vadhajtásainak , a politikai bűnbeesés gyakorlatának körképe -
személyiségek kisiklásával súlyosbítva, a Te rongyos élet (1983) egy színésznő
összeroppanásának derűs mozzanatokban bővelkedő, alapjában véve mégis
torokszorítóan megrendítő rajza (sokak véleménye szerint az egyik
legegységesebb, legkiegyensúlyozottabb Bacsó-filmek egyike). Az érem másik
oldala: a Megint tanú (1994) eredetiség nélküli, fantáziátlan újrázás. Irodalmi
ihletés eredménye a Sztálin mennyasszonya (1990), Tyendrjakov vad
szenvedélyekkel és gyilkos indulatokkal átszőtt prózájának adaptációja. A Sértés
- az 1982-es esztendő terméke - a korán eltávozott Suksin világát idézi meg a
szovjet couleur locale epizódjaiban.
Mi tartozik még a rögtönzött leltárhoz? Bacsó Péter, a főiskolai tanár az utódok
nevelésében és felkészítésében a mai napig jeleskedik. Szép számmal kapott
kitüntetéseket, fesztiváldíjakat, megfordult minden kontinensen úgy is mint
VIP-listás díszvendég, úgy is mint rangos zsűrik tagja, úgy is mint a magyar
kinematográfia illusztris képviselője. Energiái, úgy látszik, kiapadhatatlanok.
A mérlegkészítésnek persze lassan így is eljön az ideje, hiszen a rendezőnek, a
politikusnak, a moralistának, a szociológusnak, az ismeretlen arcok és civil
szerepjátszók felfedezőjének filmművészetünkben betöltött szerepe immár
markánsan kirajzolódott. Vele együtt hisszük, hogy legjobb filmjei túlélik majd
és a hazai kulturális örökséget fogják gazdagítani.
(VJ)