GYARMATHY LÍVIA
A filmrendezők az őskorban, amikor a gyerekkorát élő kinematográfia későbbi
tanárai legfeljebb még csak tanultak, más művészeti szférákból, főleg az
irodalomból és a színházból (meg a legkülönbözőbb területekről) érkeztek erre az
új terepre. Később, a hivatásos képzés elterjedésével csökkent a hasonló
pályakorrekciók száma. Akik manapság a felvevőgép mögött képzelik el a
jövőjüket, rendszerint felsőfokú intézményekben sajátítják el a szükséges
ismereteket s korán választanak művészi pályát.
Kivétel természetesen előfordul.
Gyarmathy Lívia is úgyszólván véletlenül vált filmessé. Vegyészmérnöki
képesítése megszerzését követően már praktizált, amikor felhívták a figyelmét
egy újsághirdetésre. Olyan érdeklődőket kerestek, akik (mindegy, hogy milyen)
egyetemet végeztek, élettapasztalattal rendelkeznek s kedvet éreznek a
váltáshoz. Amennyiben megfelelnek (nagyon sokan jelentkeztek), beülhetnek az
iskolapadba, hogy a Színház- és Filmművészeti Főiskolán szerezzenek újabb
oklevelet. Portrénk alanya helyt állt a vizsgán. Tulajdonképpen korrigálta első
választását, mivel a vegyészet nem vonzotta annyira, mint a mozgóképek mágiája.
Úgy érezte - mondotta egy későbbi nyilatkozatában minden patetikus felhang
nélkül -: a filmművészet lehetőséget kínál számára a valóság teljesebb
megismerésére. Herskó János, a kiváló filmpedagógus volt a mentora. Simó
Sándorral, Kárpáti Györggyel, Sándor Pállal, az animációs műfajban klasszissá
érett Reisenbüchler Sándorral járt együtt.
1964-ben került a MAFILM állományába. Ebben az esztendőben forgatta
diplomamunkáját, az 58 másodperc című dokumentumfilmet, melyben olyan sportolót
mutatott be, aki a versenyben alulmaradt. A képsorok megelevenítik az illető
felkészülését, kudarcát, illetve az újrakezdést. A gyakorló évek során
tapasztalatokat gyűjtött, megfigyelt, másoknak segédkezett. 1968-ban az
akkoriban tekintélyes miskolci fesztiválon kategória-díjat adományoztak Üzenet
című opusának (a hosszú dokumentumfilmek kategóriájában).Témája: az állami
gondozásba került gyermekek élete.
Ezután jutott még rangosabb feladathoz. 1969-ban tető alá hozhatta Ismeri a
szandi mandit? című lírai groteszkjét. A szerző ironikus játékként aposztrofálta
egészestés elsőszülöttjét. Egy csapásra ismertté vált. A laza epizódokból
összeálló cselekmény felületes megközelítésre "csak" derűs percek hangulatait
idézi. A vegyiüzemben mindenki mást csinál, mint ami a dolga lenne. A férfiak
nőket kukkolnak a mosdóban, a főmérnök a kistévéjét szerelgeti, az igazgató
hajómodelljeit babusgatja, a portás fikuszokat fuvaroz. A mögöttes tartalom és a
kritikai mondanivaló persze korántsem felhőtlenül vidám. Gyarmathy Lívia
szavaival foglaljuk össze a gondolati summát: "A film lényegében arról szól,
hogy az ember csak akkor lehet boldog, ha olyan munkát végezhet, amely kielégíti
alkotó vágyait. A modern ipari világ szerkezete azonban elég ritkán ad erre
lehetőséget. A nagyüzemekben dolgozó emberek általában többre vágynak és többre
képesek, mint amennyire a rájuk rótt feladat elvégzéséhez szükség van, ezért
alkotó vágyaikat, energiáikat különféle pótszelepeken vezetik le; gyakran furcsa
hobbikban keresnek örömet." Két főszereplő nő sorsa példázza a felismerés
igazságát. Egyikük (Soós Edit) lerobbant munkaerő, másikuk (Schütz Ila) nyári
gyakorlatát töltő diáklány. A Szandi mandi erőssége az oldott hangvétel és a
szituációk hitelessége, de az előadásmód nem dokumentarista. Az abszurditás az
utcán hever, csak le kell nyúlni érte, írta rendkívül lelkes bírálatában B.Nagy
László, a felnőtté váló magyar film szigorú és bölcs krónikása, aki a közöny
kollektív kórformájának leírását olvasta ki a kedvezően fogadott alkotásból.
A Gyarmathy Lívia életrajznak kulcsfigurája a férj, a Recsket megjárt
Böszörményi Géza. Ő akkor jelentkezett főiskolára - szintén nem ifjú fejjel -,
amikor felesége rendező szakon végzett. Hosszú évtizedeken át voltak társak.
Számos közös tervet dédelgettek és valósítottak meg. Egymást meghitt
szimbiózisban inspirálták. Több alkotás főcímén szerepel mindkettejük neve.
Gyermeküket, Böszörményi Zsuzsát is féltő gonddal indították el, majd segítették
művészi pályáján.
Az Álljon meg a menet (1973), a kettes számú opus előzménye a Tisztelt Cím!
(1972). A rövidfilmben nyugdíjba vonuló idős postást búcsúztatnak kollégái. Az
ábrázolás tárgya: a kitüntetés, a bankett, a szertartás, azaz a viselkedés
rituáléja. Az egészestés produktum főszereplői, a kőbányai gyár törzsgárdatagjai
a lelépő Banda bácsit aranygyűrűvel kívánják megjutalmazni, ám a kedves gesztus
megbicsaklik a szervezők és a környezet figyelmetlenségén, ügyetlenségén,
bunkóságán. Sajnos, maga is megbicsaklik, pedig látásmódja - Gy.L. minősítette
ezzel a jelzővel - emberséges. Zavaró a mesét elnehezítő didaktika, a
kenetteljes moralizálás. (Zárójelben jegyezzük meg: egyáltalán nem gyakori a
kemény rendezői önkritika, a művészek inkább magyarázzák és mentegetik, semmint
leszólják szándékaikat. Gyarmathy Lívia kivétel. Sikerületlennek tartja az
Álljon meg a menetet, rosszkedvűen emlékszik vissza rá, de még opera primájáért
sem lelkesedik: súlyosan elhibázottnak érzi a ritmusát.
Az első kísérletek és eredmények méltatói kiemelték: a filmek szürke hétköznapi
karaktereket állítanak premier plánba. Mindennaposak a helyzetek is, melyekbe
kerülnek. "Csehes" az atmoszféra. Vállalható a rokonság, dicséretnek is beillik
az összehasonlítás. Gyarmathy Lívia jókedvűen merített Menzelék arzenáljából (a
cseh mesterrel, a Szigorúan ellenőrzött vonatok vászonra álmodójával baráti
viszonyt ápol a mai napig, néhányszor meg is hívta szereplésre ő is, férje is),
noha eleinte Jacques Tatit és Michelangelo Antonionit emlegette példaképként.
Még egy lényeges közös nevező, felismerhető jellem-rímképlet: a rendező elveti a
portréfestés szélsőséges effektusait. Ars poeticáját a következőképpen határozta
meg Zsugán Istvánnak (Filmvilág, 1973/14.szám): "Filmjeim alakjai sohasem gonosz
vagy rossz szándékú emberek. Olyanok, mint bármelyikünk. S ha nem eléggé szilárd
elképzelésük vagy elképzelésük van bizonyos dolgokról, olykor furcsa
szituációkba keverednek. Némelyikük éppen az eltúlzott alkalmazkodás, a tul nagy
jóindulat következtében kerül ilyen helyzetbe. Nem állítom róluk, hogy vétlen
vagy veszélytelen emberek... De ítéleteket sosem mondok emberekről; inkább
folyamatokat próbálok analizálni." Nem állítjuk, hogy az idea megvalósítása
százszázalékos, annyi azonban bizonyos: az empátia áthatja Gyarmathy Lívia
jellemrajzait (leszámítva a született bajkeverőket és banditákat, ilyen emberek
sem hiányoznak a tablóról).
Időszerű közéleti gondokat feszegető dokumentumfilmek (Magányosok klubja, 1976,
Thessaloniki nagydíj; Kilencedik emelet, 1979, Oberhauseni nagydíj) után
következett a Minden szerdán (1979). Marosi Gyula Mélyütés című novellája
ihlette a dráma elkészítését (a forgatókönyv írásában az író és a rendező
mellett résztvett a rutinos tollforgató, Kardos G.György is). Az optika ezúttal
megváltozott. Komoly, sőt komor a hangvétel (a további művekben sincs szerves
folytatása az Ismeri a szandi mandit?-szerű viháncolásnak). A főhős a deviánsan
viselkedő s emiatt javítóintézetbe kerülő István. A fiatalember találkozik
feljelentőjével, Draskóczi bácsival. Az idős férfi családi ellenkezést leküzdve
segítőkezet nyújt számára. A bácsi meghal, pártfogoltja megváltozik. A
hagyományos dramaturgiára épülő film túlságosan tantörténet-szerű. Fábián László
mutatott rá monográfiájában (Népművelési Propaganda Iroda, é.n.): az életben
vesztésre álló fiú ukkmukkfukk javul meg s így válik mintatagjává egy
meglehetősen akadozva alakulgató közösségnek. A Koportos (évjárata ugyanaz, mint
a Minden szerdán-nak: az ilyesmi is eléggé ritka a filmtörténetben) szintén
irodalmi előzményekhez kapcsolódik, Balázs József kisregényéhez. A ZDF-fel
koprodukcióban forgatott sorsdrámában egy többszörösen hátrányos helyzetű cigány
férfi, Balogh Mihály odisszeáját kísérhetjük figyelemmel. A Budapesten dolgozó
férfi felesége meghal. A férj szép temetést akar számára, de rosszakarói
összeesküsznek ellene. Meglopják, megalázzák, megverik. Szívszorongatóan
megrendítő a tragédia. Nyomasztó hatásúak az életképek. Csalog Zsolt véleménye
szerint "a dokumentum háttérként ötvöződik az irodalmi játéktérrel".
Az Együtélés (1982) német Montague-k és magyar Capuletek konfliktusát örökíti
meg egy úgynevezett vegyes-házasság mögött felizzó ellentétekkel és a megbékélés
lehetőségének felvillantásával. Ezután is folytatódik a társadalmi
feszültségeket és elszigetelt személyiségeket fókuszba állító mozgóképek sora az
életműben. Az Egy kicsit én... egy kicsit te (1984) három nemzedék békétlenségének
gyökereit igyekszik feltárni, a Vakvilágban (1986) az érzelmi elbizonytalanodás
lélekrajza, A család gyönyöre (1992) - az angol free cinema sztárjával, Rita
Tushinghammel a főszerepben - egy egzisztenciális és érzelmi egyensúlyvesztés
utáni fájdalmas kompromisszumról szól. A nyolcvanas-kilencvenes években
született "nagy" filmekben dicséretes a realista józanság, a divatos trükkök és
klisék elvetése, ugyanakkor tagadhatatlan, hogy a problémaérzékenység ellenére
időnként szürkébb a valóság lenyomata s fáradtabb megoldások béklyózzák az
élményt. Gyarmathy Lívia akkor a legmeggyőzőbb, amikor a tényeket beszélteti.
A dokumentum-körképek gazdagodását hozta a legújabb periódus. Böszörményiék még
a fordult előtt rehabilitálták Faludy Györgyöt, a költőt (a hommage 1987-ben
született), a Recsk 1950-53 (1988) pedig - ugyancsak családi vállalkozás -
fájdalmas mementó az egykori munkatáborról és lakóiról. Érdekes, hogy a (közel)múltba
gyakran vissza-visszapillantó rendező jelen idejűnek titulálja műveit: "A kor,
amiben élünk, mindenképpen rányomja a bélyegét az általunk létrehozott dolgokra.
Benne lesz a türelmetlenség, az érzéketlenség, a vágyakozás, az érzelmi hiány.
Minden, ami a jelenre jellemző." Az "itt és most" tanulságait kínálja a néző
számára az embermesék újabb sorozata, a szeretetteljes lírai vallomások,
hangulatos életképek füzére: A lépcső (1995), A mi gólyánk (1998), a Táncrend
(2003). Az Európai Filmdíj, a megosztott Kossuth-díj és sok más diploma
bizonyítja azt, hogy a szakmai közvélemény milyen nagyra értékeli Gyarmathy
Lívia munkásságát. Megtisztelő lehet a kivívott tekintély és rang annak, aki -
gyakori megjegyzés ez is az interjúkban - kalandnak fogja fel a filmezést s
mindig új utak kijelölésére törekszik.
A legutóbbi játékfilm a Szökés (1996), a Recsk-téma regényes feldolgozása, a
regényes mozzanatokban bővelkedő vádirat a diktatúráról. Mivel a küzdelmet és a
munkát az immár hetedik X-en túllépett asszony változatlanul életszükségletként
vállalja, megbízatások híján édes gyermeke, Zsuzsa érdekében ügyködik. Kft- és
alapítvány-korifeus is. Férje halála nagyon megviselte, de leküzdötte a
fájdalmat és fölemelte a fejét. A Magyar Mozgókép Mesterétől még joggal
várhatunk rendezői és produceri kezdeményezéseket egyaránt.
(VJ)