ZSOMBOLYAI JÁNOS
A filmművész-tevékenység nem préselhető mereven egy-egy feladat, munkakör,
profil Prokrusztesz-ágyába. Rendezők gyakran ütnek össze forgatókönyveket,
színészek olykor szívesen dirigálnak a kamera mögött, nem ritka az sem, hogy
operatőrök kapnak kedvet a munka parancsnoki irányításához. Nálunk az utóbbi
évtizedekben többek között Somló Tamás, Sára Sándor, Sas Tamás, Ragályi Elemér,
Koltai Lajos vállalkozott efféle megmérettetésre (volt, aki több alkalommal is;
akadt párhuzamosan végzett kétlaki tevékenység; előfordul a végleges váltás is).
Zsombolyai János szintén ebbe a csapatba tartozik. Tekintélyt és rangot szerzett
képalkotó mesterként, amikor úgy érezte: mindenképpen ki kell próbálnia magát
rendezőként.
Mielőtt a pillanatot felidéznénk, elevenítsük fel az életút főbb állomásait.
Simán bejutott a főiskolára, ahol 1961-ben kapott diplomát. Illés György
tanítvány. A "Papit" nem csupán tanárnak, hanem pótpapának is tekintette (szülei
elváltak, édesapját csak felnőtt korában ismerte meg). A zsenge gyermekkorát élő
Magyar Televízióban ismerkedett a szakma - hivatás - alapjaival. Főleg riportok
készítésében vett részt, sűrűn megörökített dokumentumokat. A Magyar
Filmlexikonban az olvasható róla, hogy sajátságos, azóta továbbfejlesztett
operatőri stílusát, műfogásait (forgatókönyvhöz, illetve spontán látványhoz
igazodó megvilágítás, gyakori kézikamera-használat, cselekményfejlesztő
fotografálás, visszafogott effektek) televíziós játékfilmekben gyakorolta be,
Makk Károly, Bednai Nándor és Mihályfi Imre rendezők partnereként dolgozta ki.
Feltűnést keltett Kenyeres Gábor kollégájával közösen jegyzett életkép-füzére,
Az utcán (1962). Elkapott pillanatok, fesztelenség, megragadó őszinteség: ez
jellemző a kompozíciókra. 1963-ban Cannes-ban különdíjat kapott az Utak című
fikciós tv-produktumért. A legszélesebb és legváltozatosabb tematikai és műfaji
skálán helyezkednek el korai filmográfiájának darabjai (TV-presszó, Vasárnapi
versek, Irodalmi képeskönyv, Derűs lapok Csehov műveiből, Hármas, hetes, ász,
Szilveszter 1965, Egy gyávaság története, Oly korban éltünk stb.).
Ezután került sor - immár Mafilmes állományban - a váltásra, azaz az előlépésre.
Zsombolyai nem adta fel korábbi ambícióit, ám az interpretátori feladatok
abszolválásánál többre vágyott.
Mivel tanújelét adta eredeti vizuális látásmódjának, képalkotó fantáziájának,
hangulat- és atmoszférateremtő képességének, felfigyeltek rá a rendezők.
Megbízatásokkal halmozták el s ennek révén rövid idő alatt az operatőri élgárda
tagjává lépett elő (ami azért nagy szó, mert kiváló mezőnyben sikerült
kiemelkednie). Főleg Herskó János mentori segítsége érdemel elismerést, de más
tekintélyek is előszeretettel foglalkoztatták. Ha végigpillantunk az általa
celluloidszalagra rögzített filmek listáján, megállapíthatjuk: nem horgonyzott
le egyetlen stílus, módszer, szemlélet mellett sem.
Noha a tragikomédia a kedvence, "tiszta" drámák és vígjátékok képi világát is
ambícióval tervezte meg, tudott alkalmazkodni különféle elképzelésekhez.
Impozáns a leltár. Szerepel a neve a kedves Szevasz, Vera!(1967), a viháncoló
Bohóc a falon (1967), a fájdalmas Nyár a hegyen (1968), a borongós Tiltott
terület (1968), a frivol A tanú (1969), a szociografikus Holt vidék (1971), a
kritikus Makra (1972) főcímén. Olyan karakterisztikus opusokat fényképezett,
mint a Szeressétek Odor Emiliát (1969), a Kitörés (1970), A legszebb férfikor
(1976), a K.O. (1977), a BUÉK (1978). Nem idegenkedett a krimitől és a
lélekrajztól (A gyilkos a házban van, 197o; A kedves szomszéd, 1979).
Musical-atmoszférát kreált a Szikrázó lányok-ban (1974). Humorérzékét csillantja
meg A kard-ban (1976). Alkotótársául választotta Bacsó Péter, Gábor Pál, Gaál
István, Bán Róbert, Simó Sándor, Rényi Tamás, Szörény Rezső, Kézdi-Kovács Zsolt.
Felfogásáról a kitartó krónikásnak, Zsugán Istvánnak a következőképpen
nyilatkozott a rendezői bemutatkozáskor, A kengurut kommentálva: "Már a
főiskolán megszoktam, hogy a készítendő filmről teljes egészében gondolkodjam;
sose tudtam a szűken vett operatőri feladatokat elválasztani a komplex
műalkotástól. Éppen ezért operatőként is igyekeztem a "fotográfusi" szerepkörön
túl részt venni a filmkészítési folyamat egészében; s valahányszor, amikor nem
sikerült azonosulnom a formálódó film témájával, mondandójával - olyankor
operatőrileg is rosszul, gyengén oldottam meg a feladatot. Szerencsémre az évek
során többnyire olyan rendezőkkel dolgozhattam, akik nem csupán operatőri
megoldásokat vártak tőlem, hanem valódi alkotóközösségi légkört teremtve,
bevontak a filmkészítés bonyolult mechanizmusának valamennyi
problémájába... Azonkívül mindig sokat olvastam, hónapról hónapra figyelem az új
könyveket, egyebek között abból a szempontból is, hogy mi alkalmas
megfilmesítésre. S nemcsak a magam számára; többször előfordult, hogy én hívtam
fel egy-egy rendező figyelmét valami új regényre, novellára..." Továbbá: "Nagyon
jól érzem magam operatőrként, szeretem a szakmámat; de jó egyszer kipróbálni ezt
a komplexebb munkát, amit a rendező-operatőrség jelent... Mellesleg évek óta
valamennyi rendező, akivel együtt dolgoztam, megjósolta, hogy előbb-utóbb én is
rendezni fogok. Sokáig elfojtottam ezt a vágyamat, azzal az érveléssel, hogy
operatőrként nem rosszul jegyeznek a szakmában; Isten őrizz tehát középszerűként
belépni a rendezők sorába." A kengurut ő operálta, később viszont már nem
osztotta meg magát a két feladat között. Ragályi Elemért, illetve Szabó Gábort
kérte fel közreműködésre. Még egy motívum, melyről a filmesek általában
szemérmesen hallgatni szoktak. "Megvallom töredelmesen - így szól a mea culpa -
, hogy a sikervágy tett rendezővé. Keserűen tapasztaltam ugyanis, hogy azok a
filmek, amelyeket fényképeztem, többnyire nem vonzották úgy a közönséget,
amennyire a beléjük fektetett igyekezet és munka alapján megérdemelték volna.
Ezért hatalmasodott el rajtam egy nap a gondolat, hogy rendezőként is kipróbálom
az erőmet: tudok-e én sikerfilmet csinálni? Így született meg A kenguru." (Film
Színház Muzsika 1990.febr.3.)
A Bertha Bulcsú-regény moziverziója alkalmasnak bizonyult a kísérletre.
Kirobbanó forgalmazási eredményeket hozott és a kritikusok is csak szelíden
fanyalogtak (pedig a kasszarekordok esetén nem szoktak takarékoskodni az
elmarasztaló jelzőkkel). Fiatalok életvitele és érzelmi viharai állnak a
mozgalmas cselekmény középpontjában. A főhős, az ifjú teherautó-sofőr
vezetőfülkéből szemléli a világot. Az ő három hónapjának eseményeit eleveníti
meg a mese: találkozásokat, kalandokat, szerelmeket. A szerző szerint azért
érdekes a karakter, mert "tud választani, tud nemet és igent mondani a maga
távolabbi céljai érdekében." Populáris megoldások erősítik a didaktikus sztori
hatását: valóságos beat-parádé fűszerezi a vidám jeleneteket. A road
movie-változatnak tekinthető elsőfilm után másfajta szférában játszódik a
Kihajolni veszélyes (1977) sztorija. Almamellék állomáson a kalauz leszállít a
vonatról egy potyautast. A hosszúhajú, farmernadrágos fiatalember óriási
kavarodást okoz. A csehes epizódokban (lehetetlen nem gondolnunk Menzel
hazánkban is népszerű remekére) megismerkedhetünk egy különös beltenyészettel, a
kisszerűség tombolásával. Az abszurd játékban főleg a karikírozás eredeti,
néhány jelenet viszont pepecselően részletező. A finn-magyar koprodukcióban tető
alá hozott Vámmentes házasság (1980) szüzséje pergő: van benne szerelem,
disszidálás, névházasság, hűtlenség, érzelmi vihar, lakodalom. Az erények és
fogyatékosságok - írja az egyik bíráló - visszaköszönnek a korábbi
Zsombolyai-művekből. Jók a típusok, vérbő konfliktusok bontakoznak ki a vásznon,
dokumentum-szerűen hitelesek a szituációk, "a teljes igazság összefüggéseinek
megjelenítése" ezzel szemben hézagos, a látszat és a lényeg időnként
összekeveredik. A halálraítélt (1989) fényévnyi távolságra van az előző
filmektől. Azokban az életöröm dominált, ebben a tragédiában a fátum sötétlik. A
film kemény ítéletet mond a gyilkos diktatúra és a jogtipró önkény felett. Egy
szerencsétlen áldozat meghurcoltatását és megaláztatását látjuk a vásznon.
Formanyelvét tekintve és szerkezetileg nem kiforrott az alkotás,
filmtörténetileg mégis jelentős, mert a bukott rendszer törvénytelenségeinek
egyik első megjelenítése.
A népszerű "Zsombi" hosszú időn át hármas kötődésben szolgálta a hetedik Múzsát.
Operatőrként kezdte, rendezőként folytatta, tanárként viszont soha nem
sasszézott. Több mint négy évtizede oktatja a filmes fiókákat, immár egyetemi
tanárként, 1994-től a Színház- és Filmművészeti Egyetem filmes tanszékének
vezetőjeként. Elévülhetetlen érdemeket szerzett a pedagógusi pályán. Diákjai
tudásáért és emberségéért egyaránt tisztelik. Közéleti szerepvállalása is
hozzátartozik az életrajzhoz. 1988-ban választották meg a MAFILM Alkotói Iroda
vezetőjének, 1995 óta áll a MAFILM Média Center élén.
Fentebb a játékfilmek szorgos munkásáról szóltunk, Zsombolyairól, az operatőrről
és a rendezőről - van azonban neki másik arca is. Otthonos a képernyős
műfajokban, gyakran ruccant ki rövid lélegzetű darabok, lírai dolgozatok, kemény
dokumentumok terepére. A teljesség igénye nélkül megemlítjük vállalkozásai közül
az alábbiakat (ezek sem jelentéktelen tételek az életműben): Bartók Béla: Az
éjszaka zenéje (1970), Képek egy város történetéből (1973), Húsvéthétfő
Galgamácsán (1974), Tűzikovácsok (1974), Lakodalom Ecseren (1974), A búcsú
(1975: Szörényi Leventéék sportcsarnokbeli koncertjének krónikája), Varázslat -
Magic - A Queen Budapesten (1987), A forradalom képei (1991), Halálraítéltek 56
(1991), Székelykapu (1993: egy erdélyi névházasság bonyodalmai), Kovács Éva
story (1993: egy állami gondozott lány hányattatásai). Utoljára Bertha Bulcsú
regényének, a Pisztáciának adaptálására kérték fel (1996). Ez a tv-játék zárja
egyelőre munkái jegyzékét.
Az alkotó tevékenység megszakadt. Reméljük, nem végleges és visszavonhatatlan
elhatározásból.
(VJ)