MÉSZÁROS MÁRTA
Női rendezők a magyar filmvilágban nagyon sokáig nem
játszottak meghatározó szerepet. 1945 előtt a felvevőgép mögötti irányítás férfi
privilégiumnak számított, csak az új hullám kibontakozása idején erősödött fel a
"gyengébb nem" képviselőinek térhódítása. Kinematográfiánk modern korszakának
történetét a munkába egyre nagyobb számban bekapcsolódó és a színképet
karakterisztikus alkotásokkal gazdagító nők is írják (Gyarmathy Lívia, Elek
Judit, Macskássy Katalin, Petényi Katalin, Szalai Györgyi, Zsurzs Éva, Deák
Krisztina, Enyedi Ildikó, Fekete Ibolya, Böszörményi Zsuzsa, Groó Diana stb.).
Közülük minden bizonnyal legismertebb - világviszonylatban
is, hiszen művei bejárták a kontinenseket - Mészáros Márta, aki több mint fél
évszázada tevékenykedik a pályán sűrű elismerést és gyakori vitákat indukálva
közéleti tartalmú munkáival. Kanyargós utat járt be, míg megtalálta az igazi
helyét. A Szovjetunióban nevelkedett a legkeményebb esztendőkben: ide emigrált
édesapja, Mészáros László szobrászművész, a sztálini terror későbbi áldozata. Az
itteni élmények mélyen beivódtak személyiségébe s a majdani önéletrajzi ihletésű
vallomások alapjául szolgáltak. A moszkvai VGIK, a híres filmművészeti főiskola
volt az alma matere (nem éppen nyugalmas korszakban), világszemlélete itt
formálódott s mestersége alapjait is itt sajátította el. Később Bukarestbe
került, ahol dokumentumfilmeket forgatott. Tulajdonképpen csak ezután fogadta be
szülőhazája (Kispesten látta meg a napvilágot). Különböző műfajokkal
kísérletezett (érdekelték a fikciós történetek, forgatott rövidfilmeket stb.).
Nyilatkozataiban elmondotta: egyik példaképének Michelangelo Antonionit
tekintette, később Larisza Sepityko példáját igyekezett követni. A Hamu és
gyémántot, Andrzej Wajda remekét tucatszor megnézte, lenyűgözték az orosz
klasszikusok is, például a Csapajev és a Másenyka.
1968-ban debütálhatott egészestés opus-szal. Ez volt az
Eltávozott nap. A vegyes fogadtatást követően folyamatosan születtek filmjei.
Kitartóan igyekezett támogatókat keresni vállalkozásaihoz, pedig sokszor
tartózkodó, sőt ellenséges légkör vette körül. Kritikai pergőtüzek zúdultak rá,
mondanivalóját és formanyelvi megoldásait gyakran megmosolyogták. Paradox
helyzetben dolgozott, mert külföldön jobban elismerték, mint itthon. Státusa
akkor változott meg észrevehetően, amikor a Napló-sorozat darabjai bemutatásra
kerültek. Ekkor már meghajoltak előtte. Mészáros Mártát ettől kezdve az
élmezőnybe sorolják. Bár a mostoha körülményeken, a gáncsoskodásokon,
támadásokon nem mindig tudott úrrá lenni, energiája azóta is töretlen. Nem
akármilyen állóképességének köszönheti, hogy sose tudták istenigazából
kikezdeni, pedig még be is perelték. A XXI. század első évtizedének közepén
Mészáros Márta megőrizte vezető helyét a kvalitásos magyar rendezők között.
Életútjának megítéléséhez mindenek előtt azt a kérdést
szükséges tisztázni, melyet burkoltan vagy nyíltan, provokatívan vagy szelíden,
vissza-visszatérő monotóniával Mészáros Márta fejére szoktak olvasni előkelő
fórumokon és publicisztikai orgánumokban. Feminista-e a sajátos női optikával
készített drámák szerzője?
A válasz a vádra és a védekezés logikája (olvasható a
Filmkultúra című szaklap 1977/2. számában): "...nő vagyok és alkotó, ez pedig azt
jelenti, hogy ha két hősöm van, akkor én a nő oldaláról, az ő szemével látom a
konfliktust. De nem vagyok és soha nem is voltam feminista. Különösen, ha ezen
egy mozgalommal való azonosulást értünk. Nem értek olyan sérülések az életemben,
sem munkámban, sem magánéletemben nem kerültem olyan konfliktusokba, amelyek
férfiellenessé keserítettek volna. És nem tudnám elképzelni férfiak nélkül az
életünket. A feminizmusban éppen a férfiak kizárására vonatkozó nézetek
taszítanak... Ami a probléma szakmai részét illeti, kiváló rendezőnőkkel beszéltem,
akik sorra elpanaszolták, hogy nők lévén, kétszeres energiával tudnak csak pénzt
szerezni a filmjeikhez, mert a producerek nem bíznak bennük. A szakmai
egyenjogúság hiánya, az elszenvedett kudarcok tapasztalata és a munkalehetőséget
biztosító szövetség keresése elegendő ok ahhoz, hogy jobb sorsra érdemes, okos
nők is a feminizmus zászlaját lobogtassák. Nálam azonban... egyik indok sem áll
fenn. Egészséges ember, anya vagyok, sőt nagyanya. Nem hordozok magamban
traumákat."
A kinyilatkoztatás természetesen nem garancia arra, hogy a
filmek mentesek mindenféle női elfogultságtól, a magyarázat azonban meggyőzően
bizonyítja a szándékot: az alapállás lényegét. A szemlélet csökönyös
egyoldalúságáról akkor beszélhetnénk, ha végzetesen egyoldalú lenne a nők
"magasabbrendűségének" és a férfiak elmaradottságának beállítása az olykor
tagadhatatlanul példázat-szerű mesékben. Ilyesmiről azonban szó sincs, noha a
jelenetekben azért vissza-visszatér a női problematika több kérdéskomplexuma: az
önállóság, a diszkrimináció, az érvényesülés, a kapcsolatkeresés, a munkaerkölcs
stb. Az alternatívák skálája meglehetősen széles. Az Eltávozott nap (1968)
fiatal textilgyári munkásnőjének súlyos gondjai, a Holdudvar (1968)
parasztlányból lett politikusfeleségének makacs elhatározásai, a Szép leányok,
ne sírjatok! (1970) választása két férfi között, a Szabad lélegzet (1973)
Jutkájának erőteljes lázadása, az Örökbefogadás-beli (1975) Kata döntése egy
gyermek felneveléséről, a Kilenc hónap (1976) hősnőjének bátor kitörése, az Ők
ketten (1977) házassági viszontagságai, az Olyan, mint otthon (1978) tanulsága
az önzetlen barátságról, az Útközben (1979) negyvenes asszonyának kötődési
vágya, az Örökség (198o) családi praktikái és a machinációk következményei, az
Anna (1981) életmentő akciója, A magzat (1993) béranyasággal összefüggő
komplikációi, A hetedik szoba (1995) Edith Steinjének mártíriuma, A szerencse
lányai (1998) perifériára sodródott áldozatainak sorsa - mind-mind variációk
ugyanarra a témára s a téma különböző aspektusaira. Más koordináta-rendszerbe
illeszthető a Gogol-reminiszcencia (Délibábok országa, 1983), a Grimm testvérek-ihlette Piroska és a farkas (1988) és a Bartók géniusza előtt
tisztelgő, bár kellemetlen zöngékkel kísért produktum, A csodálatos mandarin
(2000).
Az életmű csúcsa a Napló gyermekeimnek (1982, bemutató:
1984), mely dokumentáris hitelességű korképnek, megrendítő lélektani
tanulmánynak, őszinte politikai hitvallásnak, vallomásos önéletrajznak egyaránt
tekinthető. A kritikusok főleg gondolatgazdagságát, formakultúráját,
póztalanságát dicsérték. Külföldön is tetszett (itt említjük meg, hogy a
rendezőnő fesztivál-trófeáinak száma tekintélyes - Nyugat-Berlinben Arany
Medvével tüntették ki s jószerint nincs olyan nemzetközi seregszemle, ahol ne
adományoztak volna számára díjat). A Napló folytatásai, a Napló szerelmeimnek,
l987, a Napló apámnak, anyámnak, l990, majd a ráadásnak nevezhető, de az
előzményeket megelevenítő Kisvilma - Az utolsó Napló, l999, a
celluloid-bibliográfia fejezetei, ugyanakkor markáns társadalmi drámák. Nagy
Imre, kivégzett miniszterelnökünk emberi helytállásának állít emléket A
temetetlen halott (2004).
A termékenység természetesen azzal járt, hogy a mozidarabok között kiérlelt és
gyengébb mű egyaránt megtalálható (utóbbiak miatt emlegettek a szigorú ítészek
álkonfliktusokat, didaktikus felhangokat, kidolgozatlan háttereket,
kárhoztatható műviséget - hol indokoltan, hol indokolatlanul). A "kvázi
realista" rendező - ez az ő definíciója! - általában arra törekedett, hogy
kidomborítsa: igazi emberi kapcsolatok csak a kölcsönösen biztosított emberi
szabadság talaján jöhetnek létre. Fixa ideája - sarkos a megállapítás! - , hogy
"a hazugság vezérli az emberiséget". Mindemellett szeretet hatja át munkáit, de
egyvalamit gyűlöl: a hatalmat. Méghozzá azért, mert "megalázza, tönkreteszi az
embereket, akik csak másodperceket töltenek a földön a történelemhez képest, és
mégsem boldogok." Majd hozzáfűzi: "Azt gondolom, a szeretet erősebb, mint a
halál."
Még viszonylag sem lehet teljes a gyorsfénykép, ha nem
tennénk említést Mészáros Márta kontaktusteremtő, beilleszkedési képességéről és
fantasztikus munkabírásáról. Gyakran abszolvált feladatokat második hazájában,
Lengyelországban, színpadra állította Edith Piaf életét, dokumentumfilmjei - a
koraiak és a későiek korántsem "ujjgyakorlatok", hanem műgonddal megkomponált
tanulmányok, etűdök, tablók (Tornyai János, 1962, Borsos Miklós, 1967, A lőrinci
fonóban, 1971, Ave Maria, 1985 stb.). Egy filmest elvetélt kísérletei is
minősítenek. Álom maradt az Anna Karenina utolsó napja, a Cigány Rómeó és Júlia,
Móricz Murányi Vénusza, a mártír Tóth Ilona portréja, a híres magyar nőket
bemutató tv-sorozat.
Portrénk alanya szívesen vesz részt a közéletben, noha
párthoz nem tartozik. Fáradhatatlanul mondja a magáét. Mint szüleinek írott
elképzelt késői levelében hangsúlyozza: megnyilatkozásaival, szóval és tettel
"az élet lényegét, a tisztaságot" igyekszik kifejezni.
(VJ)