TÍMÁR PÉTER
Korai még mérleget készíteni az 1950-ben született, meglehetősen termékeny
művész pályafutásáról (lehet, legjobb alkotását csak ezután fogja elkészíteni),
bizonyos erővonalak és tanulságok azonban már kirajzolódnak eddigi tevékenysége
nyomán.
Szorgalmas mindenesként tette ismertté nevét. Előiskolái, kísérletei,
legkülönbözőbb vállalkozásai predesztinálták erre a szerepre. Amatőr-filmesként
kötelezte el magát a vetített képek mellett. (A Budai Fotóklubban együtt tanult
és gyakorolt a korán elhunyt Csányi Miklóssal, a hasonlóképpen agilis Sólyom
Andrással, az egymástól elválaszthatatlan Gulyás-fivérekkel, Gyulával és
Jánossal. Valamennyi életrajzában megemlítik, hogy főképpen az animáció műfaja
és a formabontó experimentumok vonzották, azaz a látvány mágiája. Közben újságot
árul, zenél, raktárosként és gondnokként dolgozik: találkozásait és élményeit
később bőségesen beépítette opusaiba. Technikai készségét a Mafilmben csiszolta
a hetvenes évek közepétől. Operatőr, grafikus, a Balázs Béla Stúdióban pedig -
itt kedvére próbálkozhatott újszerű megoldásokkal - gazdag szakmai
tapasztalatokra tesz szert. Amikor csak teheti, lázadozik a hagyományos stílus
ellen. BBS-munkái közül a Visus (1976) hangulatos esztétikai-metodikai etűd; a
Mozgókép-analízis (1977) megfakult felvételek más kontextusba való helyezésére
épül - Mihail Romm módszerét követve; a Raszter (1979) az előbbiek
folytatásaként egy fotós pillanatfelvételeit és azok értelmezését tartalmazza.
Mindhárom esetben ő a rendező s maga áll a felvevőgép mögött. További tételek a
fiatalok csapatában: Summa (l982, Latinovits Zoltán emlékezete), Freskó (1983:
zenei szerkezetű fantáziajáték), Asszociációtánc (1986: egy házaspár tereferéje
s a szavak-képek megelevenedése). Kollégái felkérésének is eleget tesz. Szabó
Ildikó In flagranti-jában operatőrködik (ebben a műben az osztott képmező
funkcionális). A korai szakaszból említést érdemel továbbá a Privát történelem
(nincs köze Forgács Péter sorozatához, a Privát Magyarországhoz), a húszas
évektől a negyvenes évekig megörökített amatőrfelvételek változatos montázsa
(1979: Tímár ezt a darabot társforgatókönyv-íróként is jegyzi, mint máskor
szintén több alkalommal).
Nálunk az igazi rangot és beérkezést az egészestés film forgatására kapott
megbízatás jelenti. Ez a pillanat is eljön, méghozzá szinte azonnal a stúdiumok
befejezését követően. T.P. 1984-ben kap diplomát a Színház- és Filmművészeti
Főiskola kameraman szakán, de sejteni lehet, hogy nem elégszik az okmány
biztosította jogosítvánnyal. Opera primája az 1985-ös évjáratú Egészséges
erotika. A ládagyári capriccio férfi hősei rejtett kamerák segítségével
kukkolhatják a nőket, akik azonban rájönnek a turpisságra és ellentámadásba
lendülnek. Az akciónak sírni valóan mulatságosak a következményei. A viháncoló
komédiában persze nem az anekdotikus sztori érdekes igazán, hanem a kisszerűség
paródiája, a viselkedések görbe tükre, a jellemek tótágasa (valamint a
meghökkentő megoldások, például a mozgások reciprokja). A kedvező kritikai
visszhangba bíráló megjegyzések is vegyültek, ám Tímár így is célegyenesbe
került, s néhány esztendő leforgása alatt többször is jelentkezhetett.
A populáris építkezés híve, sűrűn alkalmaz kommersz-effektusokat, ugyanakkor
járatlan utakra merészkedik. A Moziklipnek (1987) nincs közvetlen előzménye a
hazai filmgyártásban s szokatlan tematikájú és műfajú a Mielőtt befejezi röptét
a denevér... (1988) című munkája is. Előbbi hamisítatlan könnyűzenei parádé,
népszerű számok egyvelege, érdekes képzettársításokkal, utóbbi, a thriller és
pszicho-horror elemeit ötvöző Denevér pedig csavaros mesét elevenít meg: egy
kamaszfiú elszánt védekezését a homoszexuális "érintés" ellen. A Csapd le csacsi
(1991) elbeszélésében a derű forrása a jelenben élő múlt, az anakronisztikus
munkásőr-nosztalgia, a Csinibaba (1996) optikája viszont a hatvanas évekre
irányul. Szellemes különszámok, népszerű slágerek, frenetikus szituációk avatják
önfeledt mulatsággá az óriási sikert aratott persziflázst. A Zimmer Feri (1997)
a vállalkozói mentalitás túlzásait gúnyolja ki. A 6:3 avagy játszd újra Tutti
(1998) mozgalmas időutazás segítségével állítja szembe az "itt és most", illetve
az "ott és akkor" őrületeit.
A későbbi filmek kifejező eszközei az előző nyomvonalat követik, színvonaluk
hullámzó. A Vakvagányok (2001) úgy vonult be a kuriózumok közé, mint az első,
világtalanoknak készült "látványosság", mely társadalmi feszültségeket is
megörökít. Mintegy évtizeddel korábban sajnálatos fiaskó volt a magyar-kubai
koprodukció, a Hagyjátok Robinsont!(1989) - ugyanezt mondhatjuk a friss Le a
fejjel! című történelmi görbe tükörről (2004). Mindez egyúttal azt jelenti, hogy
a rendező olykor lejjebb adja igényességét és kiérleletlen elképzeléssel is
bátran műterembe vonul. "Kevesebb - több lenne": a közhelyszerű bölcsesség Tímár
Péter filmográfiájára, mármint mennyiségi mutatóira mindenképpen érvényes.
Portrénk médiuma igazi csapatjátékos. Olvashatjuk a nevét a Bódy Gábor-rendezte
Amerikai anzixon (1975), dolgozott együtt Gaál Istvánnal (Cserepek, 1980), Lugossy Lászlóval (Köszönöm, megvagyunk, 1980), Mészáros Mártával (Anna, 1980), Fábri Zoltánnal (Requiem, 1981), Gábor Pállal (Kettévált mennyezet, 1982),
Dárday Istvánal és Szalai Györgyivel (Átváltozás, 1983, A dokumentátor, 1990),
Kovács Andrással (Vörös grófnő, 1984), Révész Györggyel (Akli Miklós, 1986),
Fonyó Gergellyel (Na végre itt a nyár, 2002) és másokkal. Tevékenységi köre,
"profilja" változatos. Szívesen ír forgatókönyvet, mestere a trükktechnikának,
operatőri teljesítményei épp úgy kvalitásosak, mint abszolvált vágó-feladatai.
Eddigi filmjei szakmai felkészültségről, igényes formakultúráról, kísérletezési
szándékról, alkalmazkodási készségről, dicséretes sokoldalúságról tanúskodnak.
Immár beérkezetten arra kell törekednie, hogy megtalálja a saját - másokéval
összetéveszthetetlen - hangját.
(VJ)