SIMÓ SÁNDOR
(1934-2001)
Nem készült filmművésznek, nem írt verseket sem, inkább vonzotta a ráció, mint a
képzelet, a természettudomány jobban érdekelte a mozi varázsánál. A körülmények
mégis úgy alakultak, hogy vegyészmérnöki diplomájának megszerzését követően a
vetített képek elkábították. A Gyógyszeripari Kutatóintézetben gyakorolta
képesítéssel megpecsételt szakmáját, amikor egy váratlan lehetőség
megváltoztatta az életét. A Színház- és Filmművészeti Főiskola olyan
tehetségeket keresett, akik már rendelkeztek "civil foglalkozással" és megfelelő
tapasztalatokkal. Nagy kedvvel szánta rá magát a korrekcióra. A Herskó-osztályban együtt tanult Gyarmathy Líviával, Fazekas Lajossal, Sándor
Pállal, Kárpáti Györggyel. Bár nem emlegették az üstökösök között, érdeklődő,
invenciózus, ígéretes filmes palántaként tartották számon.
Vizsgafilmje, a Szürke barátság (1964) élénk visszhangot keltett. A balatoni
üdülő-kombinátok gépies "kultúrmunkáját" ábrázolta benne kisrealista
érzékenységgel, mintegy érvényesítve korán kialakult ars poeticáját: a mögöttes
tartalmakra figyelt kritikusan, ironikusan, a szigorú tényekre koncentrálva.
Sokféle megbízatást abszolvált pályája kezdetétől fogva - nem érvényesülési
taktikából, hanem arra törekedve, hogy ne skatulyázzák be idő előtt. Ha
végigpillantunk filmográfiáján, szemünkbe ötlik vállalkozásainak sokszínűsége.
Nem könyökölt feladatokért, talán lehetett volna kitartóbb és szorgalmasabb is,
viszont kedvelte a változatosságot. A drámai és vidám műfajokba egyaránt
belekóstolt. Több műfaj vonzotta. Fikciót és dokumentumot egyaránt felhasznált
kötőanyagként (a líra és a tragikum regiszterén). A televíziós sorozatok sem
derogáltak neki (a Bors több részének főcímén szerepel a neve). Élvezettel
komponált képernyőre. Ha kellett, filmírással foglalkozott, máskor
operatőrködött. Epizódszerepeket vállalt barátai, Szabó István, Sipos András
felkérésére. És akkor még nem említettük állandó "formában tartó edzéseit", a
főiskolai oktatást (1964 és 1974 között, majd 1994-től tanított összeforrott
csapatot verbuválva). Megjelentetett egy regényt (melyből a Franciska
vasárnapjai született). Közéleti tevékenységéről ugyancsak elismeréssel
szólhatunk. Stúdióvezetőként fáradhatatlanul harcolt, fontos posztot töltött be
éveken át a Film- és TV Művészek Szövetségében.
Mint rendező - minden bizonnyal egyéb megbízatásainak özöne miatt - nem épített
piramist. Műveinek építménye ennek ellenére szilárd. Gondolati, logikai és
szerkezeti kapcsolat fűzi össze opusait. Egészestés filmjeinek száma hatvanhét
évéhez képest csekély. Mindössze hatszor irányított forgatást, kortársainak
többsége - igaz, ők nem tartottak annyi vasat a tűzben - lényegesen több időt
töltöttek műteremben.
A tételek: Szemüvegesek (1969, realitások keresése egy irreális világban), A
legszebb férfikor (1972, vigyázat, a cím ironikus, egy nemzedék önmegvalósítási
nehézségei), Apám néhány boldog éve (1977, álmok összeomlása: fejezetek a
családi krónikából), Viadukt (1982, koprodukció a biatorbágyi merényletről),
"Isten veletek, barátaim!" (1987, csoportkép a múltról, lázak és árulások
lélekrajza), Franciska vasárnapjai (1996, kisemberek a nagy politika
örvényeiben). Mi rokonítja egymással a szóban forgó műveket? Simó, aki nyilvános
szereplései során kitűnt plasztikus fogalmazásával, okos logikájával, nyomdakész
mondataival (hozzászólásai, elemzései is élményszámba mentek), maga adja
kezünkbe a kulcsot a közös nevező meghatározásával: "ha valami példaértékűt nem
tud az ember közölni, nem biztos, hogy érdemes beszélnie. Egy filmben sok ember
szerepel, de ha mondjuk egy magatartásban valami követendőt nem tudunk
megmutatni, akkor hiábavaló az egész. Én előnyben részesítem a szeretetteljes, a
megértést igénylő s kiváltó példákat. Filmem szereplői ilyen emberek, összes
gyarlóságukkal, kicsinyességükkel, szamárságukkal együtt." Másutt arról beszél,
hogy az elbeszélésmódnak egyszerűbb, a dokumentarizmussal közösséget tartó
változatát becsüli. Személyes ügyeit szervezi mesévé. Nemzedéki kérdéseket
feszeget: az érvényesülést, a beilleszkedést, a kompromisszumkészséget, a
kapcsolatok alakításának lehetőségeit. A direkt politizálástól tartózkodik, bár
elbeszéléseiben markáns a társadalmi háttér. Magánéletében sem lelkesedett a
harsány megnyilatkozásokért, egyszer azonban, a néhai NDK-ban "kiosztotta" a
regnáló szocialista vezért, amiért - a szakmában elhíresült az epizód -
szilenciumra ítélték.
Szociológiai igénnyel mérte fel kora valóságát. B. Nagy László megfigyelése
pontos: "Simó kiválóan ért hozzá, hogy a tények, benyomások kusza szövevényéből
kicsikarja a lényeget." Mondhatni: mérnöki precizitással, hasznosítva egykori
hivatásának gyakorlatát. Sajátos rímnek tekinthető az is - erről lásd a
Filmkultúra 1983/2. számában megjelent tanulmányt, Jász István írását - "Simó
Sándor filmjeinek hőse a manipulált ember, aki abban a tévhitben él, hogy
szabadon cselekszik, holott előre meg nem írt, de mindenki által ismert
"forgatókönyv" szerepét alakítja." A rendező már munkássága kezdetén kijelölte
témaköreinek demarkációs vonalait. Vitányi Iván egyik tézisére ("ennek a
korosztálynak van anamnézise, de nincs világos diagnózisa és nincs terápiája")
így reagál: "a konkrét kérdések és válaszok dialógusa lehet a hiányolt diagnózis
egyik alkalmas formája". A filmekben a rendező megfelelt ennek a követelménynek.
Igyekezett konkrét kérdéseket feltenni, amelyekre igyekezett konkrét válaszokat
adni.
A Simó-legendát - személyiségének vonzereje volt, felnéztek rá, szívesen kértek
tőle tanácsot, véleményt, segítséget - az táplálta, hogy ez a szerény ember
kiveszőfélben levő típust testesített meg. Mások érvényesülését fölébe helyezte
a saját karrierjének (az utóbbi szót valószínűleg meg is vetette). Szervezőként,
stúdióvezetőként, producerként valósággal lubickolt a feladatok tengerében.
Szunnyadni hagyta önnön ambícióit. Főiskolásait nagy pedagógiai érzékkel és
jóindulatú szigorral irányította. Arra nevelte őket, hogy megélt élményeiket
vigyék vászonra (bár nem mindenki lelkesedett az intencióért). Ács Miklós, Szőke
András, Török Ferenc, Hajdú Szabolcs és a többiek filmjeibe bizonyára átsugárzik
majd a Simó-örökség: egy megfigyelés, egy jelkép, egy beállítás, s leginkább a
világszemlélet humanizmusa.
Ereje és energiái teljében, váratlanul dőlt ki a sorból. Felelősségét halálában
is bizonyította. Autóban ült. Rosszul lett. Félrekormányozta a járművet, nehogy
balesetet okozzon.
Hirsch Tibor nekrológjának szavai tisztelettudóan igazak: "Simó Sándor
tanított és vezetett, és látta a rendet. Látta szellemi felmenőit, lemenőit.
Látta az időt, amivel mindez összefügg. Reméljük örült neki, amit látott.
Reméljük, így ment el."
(VJ)