Sajtófigyelő
·Cikkek listája
Hírek
·1956 előtt tisztelgett Bush
·V. Putyin orosz elnök Budapesten Megkoszorúzta az 56-os emlékművet
·Emlékbizottság elnökének interjúja
·Az USA Képviselőháza határozatot fogadott el az 1956-os forradalom elismeréseként
·Az államfőnél járt Gyurcsány Ferenc
·Emlékbizottság elnökének közleménye
·Emlékbizottság titkárának interjúja
·Emlékbizottság és az MTI együttműködési megállapodása
Pályázatok
·Pályázati kiírások
·Emlékévre tervezett pályázatok
·Elnyert pályázatok
·A forradalom formája
Az i-ypszilon alkotócsoport által tervezett 1956-os Emlékmű
Ajánló
·CompLex Jogtár
·1956-os könyvespolc
·Lipták Béla: 35 NAP
·Lossonczy Tamás: 1956
·Diáknapló 1956-ból
·Csics Gyula: Magyar Forradalom 1956
·Bob Dent: Budapest 1956. A dráma szinterei
·Sorsod művészete Gérecz Attila versei és utóélete
·Ötvenhatos regény
·Bang Jensen könyvrecenzió
Tudomány
·A vidék forradalma, 1956 II. kötet
Szerkesztő: Szakolczai Attila
·Standeisky Éva: Gúzsba Kötve
·A Demokrácia Reménye Magyarország 1945


MAKK KÁROLY


A filmrendezők jelentős része - mármint azok, akik következetesen építik életművüket - önálló arculat, stílus, nyelv kialakítására törekszenek. 1945 előtt futószalagon gyártották a produktumokat, mint két tojás, úgy hasonlított az egyik a másikra. A felnőtté vált hazai kinematográfia élenjáróinak művei összetéveszthetetlenek. Jancsó, Szabó, Fábri, Kovács, Kósa, stb., kialakították a csakis rájuk jellemző látásmódot. Az egyetemes mozikultúra nagyjaira is érvényes a megállapítás. Ingmar Bergman, Federico Fellini, Andrzej Wajda - sarkosan fogalmazva - folyton ugyanazt a filmet forgatja. Egojuk néhány snitt után felismerhető.
Mindez azonban nem vastörvény. Változatosságot, kísérletezést kedvelők is szép számmal vannak. Ők azt a célt tűzik ki maguk elé, hogy ne lépjenek be kétszer ugyanabba a folyóba. Francois Truffaut munkáit nehéz lenne a tematika (műfaj) Prokrusztesz ágyaiba kényszeríteni. Makk Károlynak ugyancsak több arca, nekifutása, kanyarja volt (van) s ennek alapján bízvást kijelenthetjük: ő a legsokoldalúbb hazai alkotó, újrakezdésre leginkább vállalkozó filmes klasszis. Tegyük fejtegetésünkhöz mindjárt hozzá: a habitus és a módszer önmagában természetesen nem minősít. Elvileg monomániások és ellentéteik egyaránt lehetnek szürkék vagy dirigálhatnak kiválóan.
Pillantsunk végig az immár nyolcvanadik életévén is túljutott művész terjedelmes filmográfiáján. Azonnal szembeötlő érdeklődésének beskatulyázhatatlansága. A kedvesen viháncoló LILIOMFIval mutatkozott be 1954-ben (miután a KÉPZETT BETEG című rövid bohózattal bebizonyította humorérzékét egy olyan időszakban, amikor istenigazából nem nagyon lehetett viccelni). A 9-ES KÓRTEREM (1955) a "legfőbb érték az ember" megcsúfolt jelszavát leplezte le. A MESE A 12 TALÁLATRÓL (1956) megint könnyed történet, de a hősök már nem színész-álarcot viselnek, az anekdotikus elbeszélés a jelent karikírozza. A HÁZ A SZIKLÁK ALATT (1957) ezzel szemben súlyos társadalmi dráma, sorsfordulók tragédiáit megelevenítő lélektani remeklés. Mára már megkopott politikai eszmények jegyében fogant A HARMINCKILENCES DANDÁR (1959): ez bizony kakukktojás, nem feltétlenül kellett volna elkészülnie. A játékos FŰRE LÉPNI SZABAD (196O) után a polemikus hevületű MEGSZÁLLOTTAK (1961) következett, szenvedélyes hozzászólásként időszerű közéleti kérdésekhez.
Széles regiszteren helyezkednek el a további Makk-filmek (színvonaluk is hullámzó). Így az elégikus ELVESZETT PARADICSOM (1962), a filozofikus UTOLSÓ ELŐTTI EMBER (1963), a szarkasztikus MIT CSINÁLT FELSÉGED 3-TÓL 5-IG? (1964), a félresikerült BOLONDOS VAKÁCIÓ (1967), a sorskérdéseket és nemzetiségi ellentéteket ábrázoló ISTEN ÉS EMBER ELŐTT (1968). 197O-ben született a SZERELEM, melyet az életmű igazi ékkövének tekinthetünk. A Déry Tibor érintésre született film sem jelent megállapodást, netán fordulatot, hiszen továbbra is sokfelé kileng az inga. A MACSKAJÁTÉK (1974) frivol hangulatai és az EGY ERKÖLCSÖS ÉJSZAKA (1977) pikantériája között rokoni a kapcsolat. Mindkettőnek irodalmiak a gyökerei, akárcsak néhány korábbi és későbbi műnek. Ilyen a KÉT TÖRTÉNET A FÉLMÚLTBÓL (1979), az elégikus-borongós kamaradráma és az EGYMÁSRA NÉZVE (1982), a merész politikai és morális konklúziókat tartalmazó vádirat. Igen, vádirat, mivel kerek-perec kimondja: a Kádár-konszolidáció idején folytatódtak a vérlázító törvénysértések, noha a hatalom deklarálta, hogy semmi köze a Rákosi-féle önkényhez. Ne felejtsük: ekkor a szocialista rend még nagyon erős, a szétesés jelei egyelőre még nem mutatkoznak. A film másfajta tabut is tör a leszbikus kapcsolat megjelenítésével. Ennek sincs előzménye, hiszen ezelőtt nem volt szabad, illetve ildomos efféle jelenséggel előhozakodni. A bátor tettnek nincs kellemetlen következménye. Kikapcsolódásnak könyvelhető el a JÁTSZANI KELL (1984), újabb - szerény - Déry-variáció AZ UTOLSÓ KÉZIRAT (1987). A rendszerváltáskor Makk Károly szükségét érezte annak, hogy hitet tegyen a forradalom igazsága mellett: MAGYAR REKVIEM, 1990. A túlcsorduló pátosz és az illusztrativitás miatt a mondanivaló sajnos megfeneklett.
A termékeny művész a változások esztendeiben sem pihent a babérjain. Számos terve meghiúsult, csúcsokra megint nem sikerült felkapaszkodnia, de sem a SZERESSÜK EGYMÁST, GYEREKEK (1995) magyar pizza-epizódját, sem az angolok megbízatásából tető alá hozott Dosztojevszkij-parafrázist, A JÁTÉKOS-t (1997), de még az EGY HÉT PESTEN ÉS BUDÁN (2003) társadalomrajzát sem nevezhetjük jelentéktelen epizódnak, a pálya érdektelen tételeinek. Ugyanez áll abszolvált televíziós munkáira, a tévé-játékokra (főleg a GERMÁN VAKÁCIÓ, 1967, AZ AJTÓ, 1969, a SZERELEM A LÁDÁBAN, 1971, a HUNGÁRIA KÁVÉHÁZ, 1975, A BOLOND LÁNY, 198O, a VENDÉGLÁTÁS, 1981 keltett nagyobb visszhangot). Megemlítendő továbbá Makk Károly főiskolai működése. 1975-ben nevezték ki egyetemi tanárrá, de már 1951-től foglalkozott pedagógiai tevékenységgel.
Profi erényei már ifjú korában megmutatkoztak, ezek révén emelkedett az első vonalba. Áradó mesélőkedvvel csihol érdeklődést történetei iránt. Kiváló az atmoszféra- és miliőteremtési készsége. Főleg a lírai tragikum szférájában otthonos. Elsőrangú színészvezető. Szárnyaló a vizuális fantáziája. Formanyelvi bravúrjai ugyancsak elismerést érdemelnek. Műveiben és állásfoglalásaiban mindig igyekezett rezonálni a társadalmi mozgásokra és anomáliákra. Szintetizálni igyekszik a tradíciót és a korszerűséget. A SZERELEM - mint Honffy Pál hangsúlyozza tanulmányában - egyszerre hagyományos és modern filmalkotás, mivel vállalja a történetelbeszélést, és erőssége az egyéni jellemek következetes megformálása. Továbbá: "De Makk Károly fölhasználja a belső tudatműködés filmes kifejezésének vívmányát is. Az érzelmekről beszél, mégsem válik érzelmessé. Inkább bensőségesnek mondhatnánk a film hangulatát. Egyrészt az irónia állandó jelenlétének köszönhető ez, másrészt a stilizációnak, amely állandó visszafogottságot idéz elő." A történet az emberben rejlő erkölcsi szépségeket ragyogtatja fel és a hűség eszményét domborítja ki.
Talán nem ildomos, mégis megemlítjük: Makkot kedves bohémnak, lezser fazonnak ismerik barátai. De ez a szikrázóan szellemes, derűs, okos férfi a munkában nem lazít és nem könnyelműsködik. Talárt sosem ölt magára, mégis halálos komolysággal határozza meg elveit interjúiban. Idézünk néhányat belőlük: "Aki elfogadta az életnek azt a kihívását, hogy művészettel kezd foglalkozni, az olyasmit akar csinálni, ami fontos, ami a dolgok lényegéhez tartozik, amit elismernek." "...alapvető kifejezési módom a realizmus; mindig biztonságot ad a valóságos talaj közelsége. Szükségem van az emberi léptékű alaphelyzetekre..." "Vonzanak, izgatnak a szorított szituációkban élő, kiszolgáltatott helyzetű hősök..." "Engem nagyon izgat a közönség." "...hiszek abban, hogy a filmnek bizonyos fajtája alkalmas lehet arra, hogy az ember, aki bement a moziba, amikor kijön - ha csak rövid időre, átmenetileg, egy napra, egy órára vagy tíz percre -, több legyen annál, mint aki beült a nézőtérre." "...hiszek abban, hogy az ember esendő, és hogy az esendő ember hozzá hasonlóan esendő embereket akar viszontlátni a vásznon, akik mégis valahogy szebben, érdekesebben, hősiesebben esendőek, mint ő."

(VJ)


Emlékbizottság
·Emlékbizottság
·Társadalmi Bizottság
·Együttműködő szervezetek
·Külügyi albizottság
·Életrajzok
Sajtó / Press
·Fotogaléria - Photogallery
·Programok - Programs
·Sajtóanyagok / Pressmaterial
Programajánló
·Külföldi programok
·Hazai programok
·Nemzetközi együttműködés
Kapcsolatok
·Magyar Köztársaság Külügyminisztériuma
·Magyar-Lengyel Szolidaritás
·1956 -os Intézet
·Oktatási Minisztérium Nemzeti Emlékezet Program
·Nemzeti Évfordulók Titkársága
·Magyar Történelmi Film Közalapítvány
·Kanadai Nagykövetség
·Historic front pages, newspapers Hungary 1956
·Hungary 1956
Group Photo Pool
Játékfilmprogram
·Filmajánló
·Emlékév játékfilmprogramja
·Élményút kalauz
·Az Emlékév játékfilmprogramja az MTV1 és a Duna Televízió műsorában
·Rendezői portrék
Kultúra
·Film
·Kiállítások
·Irodalom
Agora
·Vélemények

Utolsó módosítás dátuma: 2006-12-07
Copyright © Puskás Tivadar Közalapítvány.