MAKK KÁROLY
A filmrendezők jelentős része - mármint azok, akik következetesen építik
életművüket - önálló arculat, stílus, nyelv kialakítására törekszenek. 1945
előtt futószalagon gyártották a produktumokat, mint két tojás, úgy hasonlított
az egyik a másikra. A felnőtté vált hazai kinematográfia élenjáróinak művei
összetéveszthetetlenek. Jancsó, Szabó, Fábri, Kovács, Kósa, stb., kialakították
a csakis rájuk jellemző látásmódot. Az egyetemes mozikultúra nagyjaira is
érvényes a megállapítás. Ingmar Bergman, Federico Fellini, Andrzej Wajda -
sarkosan fogalmazva - folyton ugyanazt a filmet forgatja. Egojuk néhány snitt
után felismerhető.
Mindez azonban nem vastörvény. Változatosságot, kísérletezést kedvelők is szép
számmal vannak. Ők azt a célt tűzik ki maguk elé, hogy ne lépjenek be kétszer
ugyanabba a folyóba. Francois Truffaut munkáit nehéz lenne a tematika (műfaj)
Prokrusztesz ágyaiba kényszeríteni. Makk Károlynak ugyancsak több arca,
nekifutása, kanyarja volt (van) s ennek alapján bízvást kijelenthetjük: ő a
legsokoldalúbb hazai alkotó, újrakezdésre leginkább vállalkozó filmes klasszis.
Tegyük fejtegetésünkhöz mindjárt hozzá: a habitus és a módszer önmagában
természetesen nem minősít. Elvileg monomániások és ellentéteik egyaránt lehetnek
szürkék vagy dirigálhatnak kiválóan.
Pillantsunk végig az immár nyolcvanadik életévén is túljutott művész terjedelmes
filmográfiáján. Azonnal szembeötlő érdeklődésének beskatulyázhatatlansága. A
kedvesen viháncoló LILIOMFIval mutatkozott be 1954-ben (miután a KÉPZETT BETEG
című rövid bohózattal bebizonyította humorérzékét egy olyan időszakban, amikor
istenigazából nem nagyon lehetett viccelni). A 9-ES KÓRTEREM (1955) a "legfőbb
érték az ember" megcsúfolt jelszavát leplezte le. A MESE A 12 TALÁLATRÓL (1956)
megint könnyed történet, de a hősök már nem színész-álarcot viselnek, az
anekdotikus elbeszélés a jelent karikírozza. A HÁZ A SZIKLÁK ALATT (1957) ezzel
szemben súlyos társadalmi dráma, sorsfordulók tragédiáit megelevenítő lélektani
remeklés. Mára már megkopott politikai eszmények jegyében fogant A
HARMINCKILENCES DANDÁR (1959): ez bizony kakukktojás, nem feltétlenül kellett
volna elkészülnie. A játékos FŰRE LÉPNI SZABAD (196O) után a polemikus hevületű
MEGSZÁLLOTTAK (1961) következett, szenvedélyes hozzászólásként időszerű közéleti
kérdésekhez.
Széles regiszteren helyezkednek el a további Makk-filmek (színvonaluk is
hullámzó). Így az elégikus ELVESZETT PARADICSOM (1962), a filozofikus UTOLSÓ
ELŐTTI EMBER (1963), a szarkasztikus MIT CSINÁLT FELSÉGED 3-TÓL 5-IG? (1964), a
félresikerült BOLONDOS VAKÁCIÓ (1967), a sorskérdéseket és nemzetiségi
ellentéteket ábrázoló ISTEN ÉS EMBER ELŐTT (1968). 197O-ben született a
SZERELEM, melyet az életmű igazi ékkövének tekinthetünk. A Déry Tibor érintésre
született film sem jelent megállapodást, netán fordulatot, hiszen továbbra is
sokfelé kileng az inga. A MACSKAJÁTÉK (1974) frivol hangulatai és az EGY
ERKÖLCSÖS ÉJSZAKA (1977) pikantériája között rokoni a kapcsolat. Mindkettőnek
irodalmiak a gyökerei, akárcsak néhány korábbi és későbbi műnek. Ilyen a KÉT
TÖRTÉNET A FÉLMÚLTBÓL (1979), az elégikus-borongós kamaradráma és az EGYMÁSRA
NÉZVE (1982), a merész politikai és morális konklúziókat tartalmazó vádirat.
Igen, vádirat, mivel kerek-perec kimondja: a Kádár-konszolidáció idején
folytatódtak a vérlázító törvénysértések, noha a hatalom deklarálta, hogy semmi
köze a Rákosi-féle önkényhez. Ne felejtsük: ekkor a szocialista rend még nagyon
erős, a szétesés jelei egyelőre még nem mutatkoznak. A film másfajta tabut is
tör a leszbikus kapcsolat megjelenítésével. Ennek sincs előzménye, hiszen
ezelőtt nem volt szabad, illetve ildomos efféle jelenséggel előhozakodni. A
bátor tettnek nincs kellemetlen következménye. Kikapcsolódásnak könyvelhető el a
JÁTSZANI KELL (1984), újabb - szerény - Déry-variáció AZ UTOLSÓ KÉZIRAT (1987).
A rendszerváltáskor Makk Károly szükségét érezte annak, hogy hitet tegyen a
forradalom igazsága mellett: MAGYAR REKVIEM, 1990. A túlcsorduló pátosz és az
illusztrativitás miatt a mondanivaló sajnos megfeneklett.
A termékeny művész a változások esztendeiben sem pihent a babérjain. Számos
terve meghiúsult, csúcsokra megint nem sikerült felkapaszkodnia, de sem a
SZERESSÜK EGYMÁST, GYEREKEK (1995) magyar pizza-epizódját, sem az angolok
megbízatásából tető alá hozott Dosztojevszkij-parafrázist, A JÁTÉKOS-t (1997),
de még az EGY HÉT PESTEN ÉS BUDÁN (2003) társadalomrajzát sem nevezhetjük
jelentéktelen epizódnak, a pálya érdektelen tételeinek. Ugyanez áll abszolvált
televíziós munkáira, a tévé-játékokra (főleg a GERMÁN VAKÁCIÓ, 1967, AZ AJTÓ,
1969, a SZERELEM A LÁDÁBAN, 1971, a HUNGÁRIA KÁVÉHÁZ, 1975, A BOLOND LÁNY, 198O,
a VENDÉGLÁTÁS, 1981 keltett nagyobb visszhangot). Megemlítendő továbbá Makk
Károly főiskolai működése. 1975-ben nevezték ki egyetemi tanárrá, de már
1951-től foglalkozott pedagógiai tevékenységgel.
Profi erényei már ifjú korában megmutatkoztak, ezek révén emelkedett az első
vonalba. Áradó mesélőkedvvel csihol érdeklődést történetei iránt. Kiváló az
atmoszféra- és miliőteremtési készsége. Főleg a lírai tragikum szférájában
otthonos. Elsőrangú színészvezető. Szárnyaló a vizuális fantáziája. Formanyelvi
bravúrjai ugyancsak elismerést érdemelnek. Műveiben és állásfoglalásaiban mindig
igyekezett rezonálni a társadalmi mozgásokra és anomáliákra. Szintetizálni
igyekszik a tradíciót és a korszerűséget. A SZERELEM - mint Honffy Pál
hangsúlyozza tanulmányában - egyszerre hagyományos és modern filmalkotás, mivel
vállalja a történetelbeszélést, és erőssége az egyéni jellemek következetes
megformálása. Továbbá: "De Makk Károly fölhasználja a belső tudatműködés filmes
kifejezésének vívmányát is. Az érzelmekről beszél, mégsem válik érzelmessé.
Inkább bensőségesnek mondhatnánk a film hangulatát. Egyrészt az irónia állandó
jelenlétének köszönhető ez, másrészt a stilizációnak, amely állandó
visszafogottságot idéz elő." A történet az emberben rejlő erkölcsi szépségeket
ragyogtatja fel és a hűség eszményét domborítja ki.
Talán nem ildomos, mégis megemlítjük: Makkot kedves bohémnak, lezser fazonnak
ismerik barátai. De ez a szikrázóan szellemes, derűs, okos férfi a munkában nem
lazít és nem könnyelműsködik. Talárt sosem ölt magára, mégis halálos
komolysággal határozza meg elveit interjúiban. Idézünk néhányat belőlük: "Aki
elfogadta az életnek azt a kihívását, hogy művészettel kezd foglalkozni, az
olyasmit akar csinálni, ami fontos, ami a dolgok lényegéhez tartozik, amit
elismernek." "...alapvető kifejezési módom a realizmus; mindig biztonságot ad a
valóságos talaj közelsége. Szükségem van az emberi léptékű alaphelyzetekre..."
"Vonzanak, izgatnak a szorított szituációkban élő, kiszolgáltatott helyzetű
hősök..." "Engem nagyon izgat a közönség." "...hiszek abban, hogy a filmnek bizonyos
fajtája alkalmas lehet arra, hogy az ember, aki bement a moziba, amikor kijön -
ha csak rövid időre, átmenetileg, egy napra, egy órára vagy tíz percre -, több
legyen annál, mint aki beült a nézőtérre." "...hiszek abban, hogy az ember
esendő, és hogy az esendő ember hozzá hasonlóan esendő embereket akar
viszontlátni a vásznon, akik mégis valahogy szebben, érdekesebben, hősiesebben
esendőek, mint ő."
(VJ)