LUGOSSY LÁSZLÓ
A siker nem szól sem melletted, sem ellened - tartja a francia szentencia.
Tegyük hozzá: a termékenységgel hasonló a helyzet. Tudunk filmesekről
kilométernyi filmográfiával és súlytalan életművel, de ennek a fordítottja is
előfordul. A művészetben elfoglalt pozíció nem mérhető a produktumok
mennyiségével.
Azért bocsátottuk előre megjegyzésünket, mert Lugossy László pályájának
kommentálásakor megkerülhetetlen a kérdés - és a válasz - : vajon miért ennyire
kurta a leltár? Hiszen mindössze három úgynevezett egészestés film fűződik a
nevéhez, pedig felkészültsége, igényessége, munkabírása ennél sokkal több
alkotás elkészítésére predesztinálhatta volna. A hatvanas évek közepén kezdődik
önálló biográfiája, tehát még egy mozidarab sem esik egy évtizedre. Akárhogy is
nézzük, szokatlanul kevés.
Az elképzelhető okokat csak feltételezni tudjuk. Szerzőnk nem "nyomulós fajta".
Hosszasan érleli a terveit. Sokáig pepecsel forgatókönyveivel. Kedvét szegte
néhány vétó. Energiáit fölemésztették a funkciók, melyeket vállalt. (1981-től
1995-ig tevékenykedett a Film- és TV Művészek Szövetségének titkáraként, majd
mintegy évtizeden át töltötte be a Duna Televízió felelős vezetői posztjait).
Anélkül, hogy magyarázatot keresnénk a hiátusra s felmentenénk a művészt szellős
üresjáratainak vádja alól, szeretnénk aláhúzni: Lugossy László nem pihent,
amikor kollégái szolgálatában csatázott, vitázott, gyűlésezett, beadványokat és
törvénytervezeteket fogalmazott. A társadalmi megbízatás teljesítése is része az
oeuvre-nek.
Az operatőr képzettségű fiatalember a HDF-beli rövid inaskodást követően
1962-től a híres moszkvai egyetem, a VGIK /Vszeszojuznij Goszudarsztvennij
Insztitut: Összövetségi Filmintézet) ösztöndíjasa, Vaszilij Suksinnal együtt
jár, első mestere Mihail Romm, majd Grigorij Csuhraj szárnyai alá kerül.
Utóbbiról köztudott, hogy a párt hűséges, ám fölöttébb kritikus katonája, aki
szívesen verekedett tanítványaiért is, elvekért is. Lugossy László tőle /is/
tanult elvhűséget, következetességet, toleranciát. Miután hazatért, a Balázs
Béla Stúdióban "gyakorolt". KÜLÖNÖS MELÓDIA (1968) című etűdje, mely kedvező
fogadtatásban részesült, költői emelkedettséggel szólaltatta meg Karinthy
Frigyes prózáját. Az "előhang" több volt, mint ígéret. Ennek ellenére sokáig
kellett várnia arra, hogy mélyvízbe dobják (az oberhauseni és edinburghi diploma
sem biztosított szabad sorompót). Asszisztensi gyakorlatait Kovács András és
Kósa Ferenc irányította. A HIDEG NAPOK, az ÍTÉLET, a BEKÖTÖTT SZEMMEL az
elő-iskola állomásai. Közben saját szcenáriumaival is bíbelődött -
eredménytelenül. Később keményen tört pálcát felettük: "Már el sem olvasom
ezeket a forgatókönyveket, mert meglehet, hogy nem is voltak túl jók; de
mindegyikben ugyanannak az alaptémának vagy rögeszmének a körüljárására történt
kísérlet, amelyikre a megvalósult filmjeimben." Érdekes, hogy a dokumentum
műfaja egyáltalán nem vonzotta, alkatától idegennek érezte.
Ars poeticáját "az első szó jogán" fejti ki Zsugán Istvánnak, a fáradhatatlan
kérdezőnek (a SZUBJEKTÍV MAGYAR FILMTÖRTÉNET egyik legfőbb forrás koncepciók és
szándékok, elképzelések és harcok számbavételéhez). A vallomás a sarokba
szorított hazatérő fogoly történetével kapcsolatos, de a folytatásokra, Lugossy
későbbi két művére is vonatkoztatható: "Békeidőben is, meleg szobában is,
jóllakottan is - tudva vagy öntudatlanul - fenyegeti az embert az
elszemélytelenedés veszélye; ilyenkor is sok az olyan helyzet vagy pillanat,
amikor az egyes ember úgy érzi, hogy a nagy történelmi mozgások távlataiban az ő
egyéni arca vagy viselkedése nem számít. Pedig tízezer embernek nem minden ügyét
lehet tízezresével elintézni, csak egyesével. Egy embercsoport vagy közösség is
csak akkor találja meg a maga igazi helyét, feladatát, ha mindegyikük megtalálja
azt. Semmilyen világméretű vagy eszmei cél nem ad felmentést az egyes emberekre
való figyelés kötelessége alól; minden mozgásnak emberi arányúnak kell lennie,
így a mi hétköznapi forradalmunknak is. Sokszor látszólag csip-csup ügyeknek
tűnhetnek bizonyos dolgok, de az ember élete az ilyen egyperces, csip-csup
ügyekből áll össze; a személyiség és a művészet joga és kötelessége óvni ezeket
a "jelentéktelen" egy perceket."
Az AZONOSÍTÁS (1975) kiélezett társadalmi szituációt hoz premier plánba. Hőse,
Ambrus András azok ellenfele, akik identitását vonják kétségbe. A háborút
megúszta, de a békét is meg kell úsznia. Végül bizalmat kap, azaz esélyt a
biztonságra és a harmónia megtalálására. A KÖSZÖNÖM, MEGVAGYUNK (1980) - állandó
partnere, Kardos István írta a forgatókönyvet - "mai témát" dolgoz fel. Az
öncélú szerzés csődjét látjuk a vásznon. A zakatolásnak az a következménye, hogy
az emberi kapcsolatok elsekélyesednek. A dübörgő tempónak semmi értelme,
bizonyítja a példázat. Az öntödei szakmunkás faluról érkezett párja nem akar
rabszolgává válni. Kelecsényi László érvelése találó. A film áldozatnak tekinti
az önkizsákmányolót, s nyíltan amellett tör lándzsát, aki ki akar szabadulni
ebből a csapdából. A SZIRMOK, VIRÁGOK, KOSZORÚK (1984) új optikát alkalmazva
jeleníti meg az elbukott 1848-as forradalom, a világosi fegyverletétel utáni
időszakot. Eltűnt a korábban megszokott "ünnepi áhítat" és a sokáig elfogadott
romantikus attitűd a történelem ábrázolásában. A kérdés: miként lehet túlélni
(alámerülve, vagy másmilyen módon) a vereséget, a csapásokat, a megtorlásokat, a
provokációkat. A társadalmi keresztmetszet nóvuma, hogy családi tükörben
kísérhetjük figyelemmel az utakat és keresztutakat. "Szép és méltóságteljes" -
olvassuk az egyik szakkönyv minősítésében. Mindkét jelzővel egyetértünk s azzal
is, hogy az előadás tónusa higgadt, míves: elkerüli a hamis szónokiasságot,
józan felismerései pedig túlmutatnak az adott pillanaton (ám erőltetett
aktualizálásra sem csábítanak).
Ezzel megszakadt, de remélhetően nem fejeződött be Lugossy László filmrendezői
munkássága. Gazdagodik-e további fejezetekkel, a jövő fogja eldönteni.
(VJ)