KOVÁCS ANDRÁS
Neve egybeforrott az új magyar filmművészettel, mivel az első kő, mely
annakidején, a hatvanas évek elején az állóvizet felzavarta, az ő Nehéz emberek
című alkotása volt. Később is jelentős részt vállalt a demokratizálódás és a
reformfolyamatok alakításában - probléma-érzékeny műveivel, közéleti
tevékenységével, szenvedélyes állásfoglalásaival. Nyolcvanon túl is aktív, de
azért lassan-lassan mérleg készíthető pályájáról, melyen akadnak csúcsok és
bukkanók, kiemelkedő eredmények és szerényebb események egyaránt. Ami
vitathatatlan: a hazai rendezői élgárda tagjaként tarthatjuk számon.
Kidén született 1925-ben. Kolozsvárott érettségizett, majd ugyanott tanult a
Bolyai Egyetemen (szellemi poggyásza javát a Győrffy-kollégiumban szerezte).
1946-ban beiratkozott a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, ahol hamar kitűnt
szervezőkészségével, munkabírásával, aktivitásával. A fényes szelek nemzedékének
zászlóbontása idején adatott meg számára a kiemelkedés. Kollégiumi igazgatóvá
nevezték ki. Diplomájának megszerzését követően előbb dramaturg lett, később az
akkoriban stratégiai fontosságú dramaturgiai osztályt vezette. A filmek írásos
változatát akkoriban szovjet példa nyomán túlbecsülték: képviselnie kellett ezt
a felfogást. Noha nyerő pozíciót birtokolt, csak Keleti Márton megbetegedése
folytán állhatott felvevőgép mögé. A Záporral (1960) nem keltett feltűnést, de a
Pesti háztetők (1961) és az Isten őszi csillaga (1962) már számottevőbb szakmai
erényeket vonultatott fel. Problémaérzékenységet, kísérletező kedvet,
atmoszférateremtő erőt (minden döccenő ellenére).
A Nehéz emberek (1964) előzménye a szerző franciaországi útja: a tapasztalatok
beépültek a dokumentumfilmbe (gondolatiság, módszer, stílus stb.). A tényekre
épülő és merész témát feldolgozó portré-füzér (ihletője riportsorozat volt)
kreatív személyiségekről, a közösség érdekeiért munkálkodó feltalálókról szól.
Ezek a "nehéz emberek" (a két szó később a pozitív mentalitás epitheton
ornans-ává vált, magát Kovácsot is megtisztelték vele) nehezen boldogulnak.
Elképzeléseiket ellenszélben próbálják megvalósítani, mert folyton elgáncsolják
és akadályozzák őket. A Nehéz emberek óriási visszhangot keltett országszerte.
Cikkek, tanulmányok jelentek meg róla, vitákat indukált, moziban is meglepően
sokan voltak kíváncsiak rá (pedig a tömény politikummal átitatott műfaj akkor
sem volt igazán népszerű, amikor a forgalmazás mutatói rekord-látogatottságokat
regisztráltak). A mozi-darab igazi jelentősége mégsem ebben rejlett, hanem
tartalmas progresszivitásában: az "érted haragszom" indulataival, tehát nem
ellendrukkerként, hanem jobbító igénnyel ráirányította a figyelmet a társadalmi
anomáliákra, a bürokrácia terjedésére, a tűrhetetlen kontraszelekcióra. Hőseit -
gyakran hangoztatta egyik kedvenc tézisét a filmművész - igazolta az idő. Ők
azok, akik vállalták az önfeláldozó szembenállást, a szakítást, az újrakezdést,
párton belül és kívül. Nem rekedtek meg a kritikus ellenkezésnél, konzekvenciáik
logikusak és megtámadhatatlanok. (Zárójelben említjük meg, hogy a kilencvenes
esztendők közepén - Rózsa János produceri sugallatára - elkészült a folytatás is Strowski Istvánról és a fellelhető többiekről: az utak elkanyarodtak, több
tehetséges reformer eltemette álmait, vagy pedig vándorbotot vett a kezébe.) A
Nehéz emberek a magyar film felnőtté válásának nyitánya. Új hullámunk opusai
jórészt e helyzetjelentés felismeréseiből és indulataiból táplálkoztak.
Kovács András a hatalom jóváhagyásával folytatta a vizsgálódást és további fehér
foltokat térképezett fel. Teóriája, melyet szóban-írásban kitartóan
hangoztatott, masszív ideológiai alapot biztosított rázós témákat feszegető
filmjeihez: "Mit jelent forradalmárnak lenni egy olyan rendszerben, ahol a
forradalmi erők vannak hatalmon, ez az, ami foglalkoztat. Elméletileg a kérdés
egyszerű, támogatni a forradalmi rendszert, megvédeni, ha veszélyben van,
ugyanakkor bírálni a hibáit, származzanak azok a megvalósítás gyengéiből vagy
koncepcionális tévedésekből. Egyszerre lenni tehát kormánypártinak és
ellenzékinek". A lehetőség - követelmény - lényegében a rendszerváltás
fordulatát követően sem változott. A filmművésznek határozottan kell igent és
nemet mondania, állásfoglalásra késztetve és cselekvésre buzdítva közönségét.
Az életmű "vita-iratai" közül kiemelkedik a Hideg napok (1966). Cselekménye
fókuszában egyebek között ilyen súlyos kérdések állnak: Meddig terjednek a
felelősség határai? Lehet-e szigorú parancsokkal szembeszállni? A Falak (1967)
értelmiségi dilemmát diagnosztizál: Kitágíthatóak-e a cselekvés határai? A
Staféta (1970) modellezi az érvényesülés lehetőségeit. A magyar ugaron (1972) az
"új hangú tehetetlenek" küzdelmét örökíti meg, tét: az önbecsülés és a
tisztesség. A Bekötött szemmel (1974) témája: a vakhit. A ménesgazda (1978) a
diktatúra könyörtelen valóságát ábrázolja, erők és ellenerők antagonisztikus
harcát - gazdagítva az ötvenes évekről szóló filmes látleleteket. Izgalmas
motívumokkal egészítik ki a körképet a további opusok is, melyek közül
megemlítjük a Labirintust (1976: variáció a "film a filmben" szituációra,
számadás a mesterségről és a hívatásról), az Októberi vasárnapot (1979: 1944
vérzivataros őszének megidézése), a Vörös grófnőt (1984: a Károlyi Mihálynéról
szóló portré egyben történelmi lecke és markáns korrajz is), a Valahol
Magyarországon című publicisztikus helyzetjelentést (1987: az átalakulás
kezdetei, az utóvédharcok változatai).
A rendező gyakran maga írta forgatókönyveit - nem tisztelve az akadémikus
előírásokat és elfogadott konvenciókat. Gyakran dolgozott a televízió számára.
Kíváncsi ember, megszállottan kutatja a miérteket, az ország, a közösség, a
nemzedéki kohézió "működési zavarait". Érdeme, hogy szenvedélyesen buzdított
- s
buzdít a mai napig - meditációra, érvek és ellenérvek mérlegelésére, legfőképpen
értelmes vitára, elismerve a "hallgattassék meg a másik fél is" elvének
érvényesítését. Hadakozik az előítéletekkel. A hatvanas évektől kezdve minden
bizonnyal ő kereste leggyakrabban a közönséggel folytatott termékeny párbeszéd
lehetőségét. A legparányibb településre is szívesen látogatott el, hogy
purparlézzon, magyarázzon, bizonyítson. Igazának kifejtéséért áldozatokra is
képes. Életrajzához hozzátartozik, hogy számos választott és kinevezett
funkciót, illetve tisztséget töltött be. Munkásságát magas kitüntetésekkel
honorálták.
2004. június 24-én - mintegy summázva törekvéseinek tanulságát - a következőket mondotta a Magyar Hírlap újságírójának: "Az egész művészettörténet arról szól,
hogy mindig akadnak olyanok, akik a maguk szemléletét, rögeszméit akár annak az
árán is megfogalmazzák, hogy tudják, nem aratnak vele sikert." Őreá csak részben
érvényes a megállapítás. Rögeszméket hangoztatott filmjeiben, ez kétségtelen,
viszont kereste és meg is találta a közönséggel való kapcsolat lehetőségét, sőt
elismerésben sem ritkán volt része.
(VJ)