KÓSA FERENC
A filmrendezők egy része tartózkodik a világnézeti állásfoglalástól. Jó néhányan
"rejtőzködnek", nem vagy csak burkoltan árulják el véleményüket. Olyanok is
vannak, akik alkotásaikkal (tehát nem csupán megnyilatkozásaikkal) határozottan
minősítik a világot és annak mozgásait, beleértve az ideológiai hullámveréseket
is.
Kósa Ferenc ebbe az utóbbi csoportba, azaz a "homo politicus" kategóriájába
sorolható. Amikor megszólal, mindig hangsúlyozza hovatartozását és
meggyőződését, ami azért fontos, mert credo-ja meghatározza művészetének
tartalmát. Íme néhány mondat bizonyítékképpen: "...kemény és életre szóló
tapasztalatok megélése után nehéz lett volna hátat fordítani a valóságos
történelemnek és valamiféle elvont műalkotásokban keresni menedéket. Olyan
országban és olyan feltételek között kellett élnünk és dolgoznunk, amelyben a
hatalom minden szabad gondolatra élesen reagált, így aztán akarva-akaratlanul
különféle ütközetekbe kényszerültünk. A hetvenes évek közepe táján ráébredtünk:
ha szabad emberként akarunk gondolkodni és cselekedni, vállalnunk kell a
szabadságot korlátozó hatalommal való szembenállást, ha úgy tetszik, a politikai
harcot..." (Érdekes adalék: a kérdező Debreczeni József, a nyilatkozat a Magyar
Nemzet 1994. március 26-i számában látott napvilágot.)
Nyíregyháza szülötte (1937) templomépítő ács, kőműves, tetőfedő-ősök nyomába
lépett. Nagyapja és apja egyaránt iparosként kereste kenyerét. Nem készült
filmesnek. Első romantikus elképzelése szerint nappal erdész szeretett volna
lenni, este meg író. Sokat és sokfélét olvasott. Világirodalmat,
történelmet, filozófiát - s gondolatait óriási ambícióval vetette papírra.
Édesanyjának akadt meg a szeme azon a hirdetésen, melyet a színművészeti
főiskola tett közzé. Jelentkezett. Rendhagyó módon megírta: nincs pénze arra,
hogy fölöslegesen vonatozzon, ráadásul nem a legjobb a káderlapja - választ kér,
van-e értelme a felvételijének? Jankovics Márta, a tanulmányi osztály vezetője
táviratban válaszolt és biztatta a fiatalembert. Aki meg is felelt a vizsgán.
Háromezer aspiráns közül, húszon valahányad-magával bekerült a tanintézménybe.
Keleti Márton osztályában ismerkedett a filmezéssel, mint ahogy Gaál István és
még többen. Ez sem mellékes körülmény, hiszen Kósa és a tanítványok egy része
egyáltalán nem azonosult a rendszer kedvelt filmcsinálójának elveivel és
módszereivel. A mesterség fogásait persze el lehetett lesni a mestertől. A
főiskolai hallgató a Balázs Béla Stúdióban "gyakorolt", nagy figyelmet keltett
Fény című etűdje. Tehetségesnek ítélték meg, s ezért lehetőséget kínáltak
számára, hogy a fiatalok műhelyében nagyjátékfilmmel debütáljon. Kollégái és
barátai lelkesen támogatták. Sára Sándor operatőrnek ajánlkozott, Gábor Pál
asszisztensnek. Gyöngyössy Imre társírói feladatot vállalt. A munkába később
Csoóri Sándor is bekapcsolódott. A Tízezer napnak kilenc forgatókönyvi változata
készült el. A BBS-től a mű átkerült a Mafilmhez, le is forgatták, aztán
megkezdődtek a bonyodalmak körülötte.
A könyveknek megvan a maguk sorsa. A filmeknek is. A Tízezer napé különleges
história. A hivatalos elfogadási szertartáson dobozba parancsolták a kópiákat,
változtatásokat követelve. Erre azonban a pályakezdő nem volt hajlandó, ezért
már börtönnel fenyegették. Mivel a Tízezer nap volt a diplomamunkája, oklevelet
sem kapott. Három hosszú esztendő múltán (!) váratlanul Cannes-ba küldték a
drámát. Magyarázat: a válogatók közölték, hogy a versenyben csak Kósa filmjét
fogadják el. A hatóság a presztízs érdekében megalkudott. Váratlan fordulat
következett. A magyar falu életéről szóló balladisztikus elbeszélést a legjobb
rendezés díjával tüntették ki egy olyan mezőnyben, ahol világklasszisok
szerepeltek.
Azt hihetnénk: Kósa szabad utat kap a nemzetközi elismerést követően s a hatalom
a tenyerére veszi. Nem így történt. Mint Szőts István az Emberek a havason
velencei mennybemenetelt követően, a "tűrt", sőt "tiltott" mezőnybe került.
Szokta emlegetni, hogy többször volt betiltva, mint az egész szakma együttvéve.
Csatáit annak ellenére kellett megvívnia, hogy 1968-ban belépett a Magyar
Szocialista Munkáspártba, de tagkönyve egyáltalán nem biztosított számára
menlevelet Rényi Péterrel, talán legbefolyásosabb bírálójával (ellenfelével) és
a bürokratákkal szemben. Irányított gépezet mamelukjai estek neki. Állta a
rohamokat. Viszonylag kevés címszóból áll a filmográfiája, arra azonban büszke
lehet: elkerülte a megalkuvások kényelmes csapdáit. Pályája későbbi szakaszában
is hű maradt ars poeticájához.
A kimondhatóság határait kitágító Kósa-filmek között történeti rangú műveket
találunk. Az Ítélet (1970, magyar-román-szlovák összefogással realizált
vállalkozás egy nagy forradalmár belső vívódásairól, a rendező kedvelt
karakter-típusáról, a cselekvő emberről). A Nincs idő (1972) Bíró Yvette
definícióját idézve a hetvenes évek társadalmi szerkezetének legfontosabb tükre,
kísérteties börtön-metafora a Brezsnyevre emlékeztető Babellával. A Hószakadás
(1974) 1944 viharait megidéző lírai parabola a helytállás lehetőségeiről
(ugyancsak vissza-visszatérő motívum az életműben). A Kósa-szindróma a
Küldetéssel (1977) erősödött fel. Balczó András felemelkedésének és
meghurcoltatásának tanulságai túlmutatnak egy sportoló-karrier példázatán. Az
óriási vihart kavart dokumentumfilm csontig lemeztelenítette a manipulatív
rendszert, a nézőbe kalapálva, hogy "minden egész eltörött". A mérkőzés (1981)
szintén izzik a kritikai indulatoktól. 1956 nyarának eseményeit hiteles tükörben
láthatjuk s ismét megjelenik a rebellis hős, aki nem fogja be pörös száját. A
sort néhány további játékfilm egészíti ki: a szellemi deformálódást bemutató
Guernica (1982/, az öntudatra ébredés folyamatát megvilágító A másik ember
(1987). Rendkívül nehéz szülés árán világra hozott film Az utolsó szó jogán.
Szerzője 1976-ban kezdett vele foglalkozni, de csak 1986-ban játszhatták a mozik
a Béres cseppek kálváriáját feltáró oknyomozást.
Kósa Ferenc munkabírását és sokoldalúságát bizonyítja, hogy több műfajban is
maradandó értékeket teremtett. Míves kisfilmek pályája elején az Öngyilkosság és
a Vízkereszt; gyakran vállalt televíziós feladatokat; éveken át viselt
"hivatalt" a filmművészek szövetségében, illetve az Objektív Stúdióban, hogy a
rendszerváltás után szinte teljesen átadja magát a parlamenti munkának. Ami
stílusát illeti, a cikkek és tanulmányok méltatják a rendező kifejező
eszközeinek gazdagságát, műveinek balladai hangvételét, jelképeinek erejét,
érett formakultúráját, költői emelkedettségét, realista ihletettségét s főképpen
azt, ahogyan a tényeket tiszteli.
Állandó munkatársaival életre szóló együttműködést határoztak el, de közös
tevékenységük új tételekkel nem gyarapodott. Adja Isten, hogy megvalósulhasson a
hamarosan hetedik X-et túllépő művész vágya: "...őszintén remélem, hogy egyszer
még hármasban (Sárával, Csoórival) megint leülünk a Tisza-partra, egymás szemébe
nézünk és elhatározzuk magunkat legalább egy közös mű létrehozására. Együtt
kezdtük, és az volna jó, ha együtt is végeznénk."
(VJ)