FÁBRI ZOLTÁN
Vele kezdődött a magyar film első felívelése az ötvenes évek közepén. A KÖRHINTA
bejárta az egész világot, megismerték alkotója nevét, mely az ezt követő években
is patinásan csengett. Ami életművét illeti: hamar kiteljesedett és klasszikussá
nemesedett. Fábri Zoltán alkotásai szerves részét képezik a mozgókép hazai
művészetének, öröksége pedig kinematográfiánk legnemesebb hagyományait
gazdagítja.
Mint sokan mások, ő is más Múzsától pártolt el, hogy elkötelezze magát a
vetített képek mellett. Banktisztviselő apja megfelelő feltételeket biztosított
tanulásához. A fiatalembert a festészet és a színészkedés egyaránt vonzotta. A
Képzőművészeti Főiskolára iratkozott be. Réti István tanítványaként ismerkedett
első (választott) pályájával. Aztán átment a Színművészetire, ahol - rendező
szak nem lévén - színész-diploma megszerzésére készült. Tehetségére hamar
felfigyeltek. Németh Antal, a Nemzeti Színház mindenható igazgatója hármas
minőségben szerződtette: színésznek, rendezőnek és díszlettervezőnek. A
FALSTAF-ot, AZ ORSZÁGÉPÍTŐ-t (Kós Károly) és egy Giradoux-drámát állított
színre, pár szavas szerepeket kapott, mint színész. A háború közbeszólt:
behívták, fogságba került. 1945-ben érkezett haza. Különböző színházaknál
dolgozott. 1949-ben színházigazgatónak nevezték ki, s alig egy évvel később a
filmgyár művészeti vezetőjévé avanzsál.
"Érdekelt a filmművészet" - vallotta egy külföldi kritikussal folytatott
beszélgetésben. "Éreztem, hogy a film a korábbinál nagyobb lehetőségeket
biztosít számomra. A filmben az ember szabadabban és következetesebben nyilatkozhatik meg, mint a színházban. Elhatároztam tehát, hogy próbára teszem
magam: vajon képes vagyok-e eredeti módon filmben gondolkozni?"
A válasz egyértelmű: képes volt.
A debütálásra 1952-ben került sor. A VIHAR-t gyors egymásutánban követték a
további Fábri-filmek - évenként, kétévenként egy egészen az 1983-as kapuzárásig.
Életrajzi vallomása kulcsot kínál opusai megértéséhez:
"Minden embernek van rögeszméje, fixa ideája. Engem elsősorban a személyiség és
a társadalom kapcsolatai érdekelnek... Fixa ideám ez: az ember eredendően nemes, s
számomra elviselhetetlen, hogy az emberiség sok évszázados történetében
mindennek ellenére háborúkról, megtorlásokról, gyilkosságokról,
tömegmészárlásokról, bosszúálló hadjáratokról, fajgyűlöletről, egész népfajták
kiirtásáról és az emberi erőszak egyéb rafinált megnyilvánulásainak légiójáról
olvashatunk, melyek meggátolják az embert abban, hogy alapvető szabadságjogaival
éljen... Azért készítek filmeket, hogy az emberhez méltatlan megalázás és rabság
ellen a szavam felemeljem."
A téma és a tétel vörös fonálként húzódik az életmű darabjain. Ebbe a
gondolati-logikai sorba tartozik a máig modern KÖRHINTA (1955), a boldogságért
és boldogulásért folytatott harcot megörökítő és a "főd a főddel házasodik" -
felfogását elítélő lírai körkép és a HANIBÁL TANÁR ÚR (1956) történelmi
parabolája, melyben Nyúl Béla életét roppantja össze a gyilkos erőszak és a
szeretetnek álcázott gyűlölet. Az önbecsülés megőrzésének motívuma hangsúlyos a
Kosztolányi ihlette ÉDES ANNÁ-ban (1958), a KÉT FÉLIDŐ A POKOLBAN (1961) háborús
tablóján, a NAPPALI SÖTÉTSÉG (1963) végletes helyzeteiben, a HÚSZ ÓRA (1965)
falusi állapotrajzában, az UTÓSZEZON (1967) múltfaggató pokoljárásában, az ISTEN
HOZTA, ŐRNAGY ÚR! (1971) groteszk tótágasaiban, AZ ÖTÖDIK PECSÉT (1976) tragikus
színjátékában, de még a látszólag "csak" gyerek-konfliktust kibontó Molnár
Ferenc-átültetésben, A PÁL UTCAI FIÚK-ban (1968) is. Utóbbi egyébként
magyar-amerikai koprodukcióban készült, s Oscar-díjra jelölték (mint később a
MAGYAROK-at). Fábri megbízatásra is tudott szárnyalni. Egyébként minden
társadalmi megbízatását becsülettel teljesítette. Főiskolai tanárként hosszú
időn át dolgozott, sokáig vezető funkciót töltött be a Filmművész Szövetségben.
Gyakran választott irodalmi forrást ihletésül. Biztonságot jelentett számára a
tartalmas regény, elbeszélés vagy színdarab, filmjei mégsem adaptációk a
kifejezés eredeti értelmében. Nem idegen eszmék tolmácsolására vállalkozott -
saját meggyőződése kifejtéséhez keresett fogódzót. Képeskönyveket iparosok
szoktak összeütni. Ő másolás helyett újat teremtett. Szuverén gondolatokat
fogalmazott meg Sarkadi, Móra, Molnár, Örkény, Sánta és mások művei
segítségével. Igényesen választotta ki médiumait. A KÖRHINTA, a HANNIBÁL TANÁR
ÚR, az ÉDES ANNA, a HÚSZ ÓRA, A PÁL UTCAI FIÚK, az ISTEN HOZTA, ŐRNAGY ÚR!, A
141 PERC A BEFEJEZETLEN MONDATBÓL (1974), AZ ÖTÖDIK PECSÉT (1976) a
csúcsteljesítmények. Kevésbé originális vállalkozásaiban is meg-megcsillan a
jelenet-építkezés eleganciája, a vizuális kompozíció igényessége, a drámai erő,
a hangulatok gazdagsága. A mérnöki precizitás (ami mindig erényének számított)
ellensúlyozta vagy feledtette a helyenkénti pátoszt, verbalizmust,
didaktikusságot (MAGYAROK, 1977, FÁBIÁN BÁLINT TALÁLKOZÁSA ISTENNEL, 1980,
REQUIEM, 1981, GYERTEK EL A NÉVNAPOMRA, 1983).
A sematizmus tombolásakor ő sem lóghatott ki a sorból. A VIHAR (1952) persze nem
akkor és ott találtatott könnyűnek, hanem a szocreál hitelvesztését követően. A
BOLOND ÁPRILIS (1957) üres semmiség, kár volt műterembe menni vele. A
későbbiekben is akadtak haloványabb teljesítményei. A búcsú sem úgy sikeredett,
ahogy a Mester elképzelte. Hadd idézzünk fel ezzel kapcsolatban egy epizódot.
Amikor a Karinthy Ferenc írása nyomán forgatott GYERTEK EL A NÉVNAPOMRA
filmgyári elfogadására került sor, a hozzászólók megveregették a rendező vállát,
de mindenki hozsannázó negatívumokat is emlegetett. Mindenki mást kifogásolt.
Ebből Fábri megértette: a grémium tagjai tiszteletköröket róttak. Megsértődött.
Félrevonult. Festegetni kezdett. Kár, hogy nem írta meg emlékeit.
Munkái érzelem-gazdagok. Hősei gyakran szemérmes, de belső tűz lobogásában élő
emberek. A lélektől lélekig tartó út állomásaira figyelt. Kifejező eszközeinek
arzenálja is változatos. Erőssége a környezetfestés. Dramaturgiai módszereit
időnként felfrissítette.
Nádasy László egyik köszöntőjében így tisztelgett előtte:
"Ha jellemezni akarnám Fábrit, mindenekelőtt a következő címszavakat írnám fel.
A személyiség mindenkori összefogottsága: örökösen "tréningben" van, minden
pillanatban könnyedén összpontosít, s ez nem fárasztja, inkább pihenteti.
Pontosság: szinte legendás a filmrendezői precizitása, ám ez nem valami
szőrszálhasogatás, hanem magatartás: személyisége nem tűri a felemás
helyzeteket. Szenvedélyesség: nem ellentétben az előbbiekkel, mert a tisztaság
szenvedélye."
Háromszor tüntették ki Kossuth-díjjal. Ezt az utókor majd el fogja felejteni.
Időtálló művei ezzel szemben megmaradnak, mint korunk érzeményeinek lenyomatai.
(VJ)