November 14. 20.00 Duna TV
1956-2006 Emlékév
SZERELMESFILM
Szabó István 1970-ben forgatott alkotása nem 1956-os elbeszélés, de a drámai
konfliktust és az események alakulását az októberi vihar motiválja. A hősök,
Jancsi és Kata együtt nőttek fel, bensőséges kapcsolatuk közös jövőt ígért, ám a
sorsfordító napokat követően elszakadtak egymástól. A lány eltávozott, a fiú
maradt. A fiatalok több mint tíz esztendő múltán találkoznak. Immár éretten
szítják fel a régi tüzet. Boldogok és önfeledtek, csakhogy kiderül: az idő és a
távolság - meg természetesen a közben megélt élmények sora - kikezdte érzelmi
kötődésüket. A románc nem folytatható.
A Szerelmesfilm az Álmodozások kora és az Apa tematikáját és gondolatiságát
folytatja - az igazi felnőtté válással, az egyensúlykereséssel, a felelősséggel
a cselekmény középpontjában - a rendező az érdeklődő kérdésre válaszolva mégsem
vállalta szívesen a rokonságot. Azt mondotta, ezúttal a szerelem tölti be az
egész filmet, s Csehov követőjeként a pillanatok pszichológiai igazságát, a
realitás legapróbb részleteit kívánta megjeleníteni. Hangsúlyos epizódokban
látjuk Budapest ostromát, az ötvenes éveket, a forradalom, majd a konszolidáció
időszakát - egy kapcsolat, s a hozzá kapcsolódó emlékek, álmok, emóciók színes
tükrében.
Lírai vallomás elevenedik meg a néző előtt. Hegedűs Zoltán Filmvilágbeli
recenziójában hangsúlyozta, hogy a történet nem csupán a szerelemről szól, hanem
"mindarról, amit gyökerében magunknak érzünk, ami személyiségünk beépült része,
amiről nem mondhatunk le énünk sérelme nélkül. Ezt kellene leolvasni tudnunk
azokról az emlékképekről, melyekben - a modern líra szabad asszociációival -
mozaikszerűen felrakódik a fiatalember múltja, újra és újra felvillan, hangsúlyt
nyer egy-egy darabja, s a történelmi háttér előtt felrajzolódik egy bájos
gyermekszerelem."
A szerző - a forgatókönyv is Szabó István munkája - megszokott erényeit
csillogtatja a műben. Formai könnyedsége hangulati sokszínűséggel párosul.
Lőrincz József kompozíciói realisztikusak és emelkedettek, a tablón a józan
nosztalgia és a keserű irónia színei ugyancsak felvillannak. Az irodalmi
utalások (Radnóti Miklós, József Attila) mély értelműek. Bálint András és Halász
Jutka alakítása egyaránt életteli.
A velencei fesztivál értő kritikusai kedvezően fogadták a filmet (Giovanni
Grazzini olvasatában a mű "gondosan szerkesztett és gyógyíthatatlanul szomorú"),
a hazai fogadtatás viszont korántsem volt egységesen lelkes. Később változott a
megítélés optikája. A Szerelmesfilmet az eltelt évek a kort és eszményeit
hitelesen ábrázoló látleletté érlelték.
(VJ)