November 04. Duna TV 21.35
1956-2006 Emlékév
MAGYAR REKVIEM
A rendszerváltás eufóriájában, az igazság kimondásának szándékával, a példázat
megfogalmazásának igényével, lelkesítő művészi-politikai missziót teljesítve
készítette Makk Károly az első igazán szabad 1956-os játékfilmet. A korábbi
vállalkozások bizonyos epizódokat örökítettek meg Október napjairól, társadalmi
és személyes drámáiról, bemutatták az előzményeket és a következményeket,
bizonyos tények azonban általában az ábrázolás perifériáján maradtak. Arról a
művek nem szólhattak, hogyan harcolt Dávid Góliát ellen s milyen kegyetlen volt
a megtorlás. A Magyar rekviem című alkotás azoknak állít emléket, akik mindent
egy lapra téve vonultak a barikádokra s a szabadság kivívásáért rohantak a
forradalomba.
A történet bemutatja, hogyan csapott le a hatalom a rebellisekre s miképpen
őrizték eszményeiket a lelkes önkéntesek az égbolt elsötétülésekor. "Marx nem
így képzelte" - mondja az egyik áldozat. Nem így képzelték el az életet a
népmozgalom katonái, a börtönbe csukottak, a kiszolgáltatottak, akik méltósággal
viselik a szenvedéseket és a megaláztatásokat. Védekezésként ábrándokba
menekülnek. A színes betétek egyrészt oldják, másfelől elmélyítik a sötét
tónusokat. A valóság és a fantázia, a vaskos realitás és a kalandok illúziója
összekapcsolódik egymással. Kornis Mihály forgatókönyve "párhuzamos
életrajzokat" szintetizál. Naturalisztikus alapossággal elevenedik meg a szörnyű
vesszőfutás (a pufajkások kegyetlenkedéseivel, a kivégzések borzalmaival) s a
képsorok a szépséges álmokat is díszes keretbe foglalják. Helyenként kissé
emelkedetten, néhol részletezően, némi pátoszt kölcsönözve az elbeszélésnek.
Megrendítő mozzanatokban bővelkedik az áldozatok sorsának megjelenítése.
Hangsúlyos az az epizód, melyben az idős tanár üzeneteket bíz cellatársára.
Feleségének meghagyja: "ezektől" ne kérjen rehabilitációt. Azt tanácsolja az
asszonynak, ne emigráljon, mivel, ő, a kirekesztett, úgy véli: "ez a mi hazánk,
és csak egy van belőle". Fiaitól azt kéri, tegyenek mindent lelkiismeretük
szerint. Óva int a bosszúállástól. A hírvivőt felhatalmazza arra, hogy meséljen
el mindent, ha kiszabadul.
Ebben a monológban megfogalmazódik a film alapgondolata. A szuggesztív jelenet
kárpótol azért, hogy a cselekmény egyébként barokkosan zsúfolt s az
emlékezés-füzérek betétei eléggé vázlatosak. Bíró Miklós operatőr főként az
intim pillanatokat fényképezte hatásosan (a tükörből láttatott iszonyat
megörökítése különösen eredeti!), tablói viszont hagyományosak. A szereplők
közül kiemelkedik Cserhalmi György vagány tengerésze, Christian Blech bölcs
tanárja, Bezerédi Zoltán vehemens cigánya, Eperjes Károly beszédes némája, Rába
Tímea üde "Kismacskája".
(VJ)