November 04. m1 20.05
1956-2006 Emlékév
MEGÁLL AZ IDŐ
Gothár Péter arra vállalkozott, hogy negyedszázad elteltével hiteles filmet
készítsen 1956-ról, pontosabban a következményeiről. Különböző nemzedékek
sorsában, kihűlő indulatokban és eltemetett vágyakban idézte meg a kort, a
történelmi fordulatot, a címadó slágerben emlegetett idő megdermedését. Az
alkotás azért válhatott kultusz-darabbá - Kovács András Bálint tanulmányának
megállapítása helytálló - , mert "egy fiatal generáció szabadságvágyát és a
lázadáshoz való felemás viszonyát ültette vissza egy húsz évvel korábbi
szituációba, ahol ennek még lett volna tétje, amikor a politikai
véleménykülönbségért még komoly büntetést lehetett kapni, amikor még pusztán az
életforma non-konformizmusa is ellenállásnak számított, de már érezhető volt a
diktatúra felpuhulása, a mindent átható cinizmus megjelenése, a társadalmi
problémák magánéletbe való visszaszorítása." (A film szerint a világ - Palatinus
Könyvkiadó, Bp.2002. 266.l.)
Két dátum foglalja keretbe a cselekményt. 1956. november 5-dikén Köves, a
családapa disszidál, magára hagyva feleségét és két fiát; az epilógusban pedig
(dátuma: 1967.december 31.)a srácok immár éretten néznek farkasszemet a
világgal. Közben az anya intencióját követve ("Hát akkor most itt fogunk élni")
felnőttek, rejtőzködtek, alkalmazkodtak, mivel kijelölték számukra a szókimondás
és érvényesülés határait. Szabó István hősei álmodoznak és terveket szőnek,
Gothár figurái kiábrándulva ismerik fel a társadalmi csapdákat. Azt hallják az
idősebbektől, hogy nem kell őszintének lenni. Az iskola elnyomja ambícióikat.
Oxigénhiány kínozza őket. Érzelmeik kuszák. Dininél és Gábornál, a testvéreknél
merészebb az ellenálló Pierre. Fontos szerep jut a történetben a lány-ideálnak,
Magdának. Ami pedig a hátteret, a környezetet illeti: az epizódokban
kirajzolódik egy kvázi-konszolidáció körképe - megalkuvásokkal, félelmekkel,
bizonytalanságokkal.
A rendező tucatnyi élethelyzetet élesít ki elbeszélése fókuszában. Ilyen az apa
hiánya, a szexuális beavatás, a barátság születése és próbája, a szülők és
gyermekek egymás mellett élése, a felnőtté válás, a "menjünk el vagy maradjunk?"
dilemmája stb. Drámai erővel és érett formakultúrával sorjáznak a vásznon a
kisrealista leírások. Áradóan gazdag a hangulatok hullámzásának érzékeltetése. A
szerzői koncepciót híven szolgálja Koltai Lajos bravúros képi megoldásokban
bővelkedő fényképezése. Dramaturgiai funkcióval bír a zenei aláfestés (a
Destiny-vel és a többi számmal), rendkívül kifejező a színészi játék (Ronyecz
Mária, Sőth Sándor, Znamenák István, Őze Lajos, Kakassy Ági, Rajhona Ádám
emlékezetes alakítása).
(VJ)