Október 23. m1 20.35
1956-2006 Emlékév
ELDORÁDÓ
Bereményi Géza második mozifilmje a szerző számára rendkívül fontos témát dolgoz
fel. Ez a mű az ő Így jöttem-je, melyben megélt élményeit eleveníti fel s
nemzedékének tapasztalatait, felfogását, világszemléletét összegzi. Az íróban,
aki rendezővé avanzsált (szcenáriumokat is jegyez), fokozatosan érett a
felismerés, hogy a legtermékenyebb impulzusokat önnön sorsából merítheti.
Ekképpen vallott erről a Kritika című folyóiratban: "Az érzés, hogy a saját
életemből érdemes dolgozni, lassan erősödött meg bennem. Eleinte öntudatlanul
csináltam, közben nagy, közösségi gondolatokat reméltem magamtól és magyaráztam
bele az akkori írásaimba. De közben mindig a magam tudásához kanyarodtam. És mit
tudhatok én igazából mást, mint ami nekem adatott átélni?"
Az Eldorádó történetét Bereményi több változatban is megörökítette. Minden
bizonnyal a mozgóképi verzió a leghatásosabb (és legszemélyesebb) művészi
biográfia. A rendkívül mozgalmas cselekmény színtere a piac, a legendás Teleki
tér, ahol - 1945 után vagyunk - Monori Sanyi bácsi az úr. Mindenkit és mindent
képes alárendelni az akaratának. No és természetesen vagyonának, ugyanis ennek a
roppant energikus embernek az a meggyőződése, hogy az anyagiak - s az időtálló
érték: az arany - előtt valamennyi kapu kinyílik, az ügyek elintézhetők, a
veszélyek elháríthatók. A család boldogulását ezzel a filozófiával igyekszik
biztosítani. Zsebébe nyúl, ha konfliktusok támadnak, betegség üti fel a fejét a
famíliában vagy veszélybe kerül az egzisztenciális jövő. Mindene az unokája,
akit egy ideig a feleségével együtt nevel. 1956-ban - a drámai cselekménynek
fontos mozzanata az októberi földindulás - aztán végleg bezárul a kör. A
városban harcok folynak, nagyobb a tét, mint a tehetős gazda(g) egészsége. Már
az óriási vagyon sem menti meg, segítség híján elfogy a levegő körülötte.
Zalán Vince találóan állapította meg a filmről szóló esszéjében: a mese a
pénzről szól, de arra a világra vonatkozik, melyben a pénznek nincs hatalma. Az
értékvesztés részben vagy egészben létvesztés is - olvasható ki a képsorokból,
hangsúlyozta az esztéta. A korrajz is markáns, a felvonultatott típusok is. Több
mint tíz év fokozatos degradációjának állomásait idézik a széles skálát felölelő
jelenetek. Mindent megtudhatunk a taktikázásokról, a hazugságokról, a
spekulációk társadalmi hátteréről és a Sanyi bácsi képviselte családi morálról.
Színpompás a háttér is.
Eperjes Károly élete egyik legnagyobb alakítását nyújtja a mindenható
"keresztapa" szerepében. A színészi együttesnek hasznos tagja Pogány Judit,
Eszenyi Enikő, Andorai Péter. Kardos Sándor operatőr expresszív beállításokban
mutatja meg a közeget - mozgékony kamerával, rafinált fény-árnyék effektusokkal,
sajátos képszögekkel.
Az elismerő hazai és nemzetközi fogadtatás bebizonyította: Bereményi Géza igazi
rendezővé érett. Többek között a rangos Félix-díjjal jutalmazták.
(VJ)