Október 21. Duna TV 22.15
1956 - 2006 Emlékév
A MÁSIK EMBER
Sűrűn arat a könyörtelen halál Kósa Ferenc filmjében. Időpont: 1944. Az
összeomlás előtti bizonytalanság, az "egy nap a világ" nyomasztó légköre fogja
marokra a szíveket. Bojtár zászlós súlyos áron szökik meg a nyilasok fogságából
(előzőleg partizánok csaptak le rá, ezután került a fasiszta hordához). Akit
majdnem elveszejtett, szörnyű bosszúra esküszik: a férfit előcsalogatják
rejtekhelyéről és kivégzik. Szegény áldozat fiára tolsztoji örökséget hagy.
"Erőszak erőszakot szül", ez az ő élete tanulsága.
Változik a dekoráció. 1956-ban vagyunk, a színvallások és próbatételek korában.
Ifjabb Bojtár a forradalom lelkes híve, de apja tanítását sem felejti el. Hiába.
Lecsap rá a végzet. Szerelmét - aki orvostanhallgató - kötelessége teljesítése
közben megölik. Aztán a fiatalember is orvlövész áldozatává válik.
A kulcs, mely a történet zárját nyitja, így szól: "A másik: én vagyok. Ha őt
bántom, magamat bántom. Ha őt cserben hagyom, magamat hagyom cserben." Több
kritikus hangsúlyozta: a filozófia ebben az esetben is azt jelenti, hogy nem
szabad (sem erőszakkal, sem anélkül) ellenállni a gonosznak, mert akkor a jó és
a rossz közötti különbség elmosódik.
Allegorikus ábrázolás, moralizáló szemlélet jegyében bomlik ki az öntudatra
ébredő Bojtár drámája és a szelídség eszméje. A koncepció sebezhetőségére
Schubert Gusztáv mutatott rá igényes analízisében: "A békevágy szent indulatában
közös nevezőre kerül az erőszak minden formája, ebben a filmben nem tétetik
különbség a zsarnokok által alkalmazott elnyomás és a forradalmi kényszer
között, a gyilkos támadása és az áldozat védekezése között. Márpedig ez nemcsak
kegyeletsértő (kétség nem férhet hozzá, hogy Kósa szándéka ellenére) azokkal
szemben, akik Thermopülénél, Szigetvárnál, a Westerplattén utolsó csepp vérükig
kitartottak az 'értelmetlen' különbségtétel mellett, de alatta is marad annak az
erkölcsiségnek, amelyet meghaladni igyekszik. A 'másik ember' eszméje, a
tolerancia ugyanis soha sem volt száműzve az európai kultúrából, sohasem volt a
hősi ellenállás, a virtus föld alá kényszerített antitézise, sárkányölő Szent
György óta együtt alkotta a példaadó erkölcsi hagyományt."
A jellemek többnyire rezonőrök, a szerző szócsövei, sorsuk elválik
karakterüktől. Az idealizált hősök megszállottan képviselik a maguk végletes
álláspontját. A film legmegrendítőbb részei a vérontás borzalmát, az öldöklés
értelmetlenségét jelenítik meg az egyébként felkavaró és hiteles "látleletben".
A filmet Baranyai László fényképezte, a zenét Vukán György szerezte, a főbb
szerepek alakítói: Jakab Csaba, Varga Zoltán, Ráckevei Anna, Bessenyei Ferenc,
Konyorcsik József.
(VJ)