Október 23. Duna TV 21.35
1956-2006 Emlékév
SZAMÁRKÖHÖGÉS
Szabad-e, lehet-e, illik-e a nagy históriai sorsfordulókról, tragikus társadalmi
eseményekről könnyed hangvételű filmet készíteni, melynek alaphangja - a
hagyományoktól eltérően - nem emelkedett, netán pátosszal telített, hanem
oldottan frivol, viháncolóan vidám, azaz görbe tükröt kínáló?
Már a kérdés is anakronisztikus. A második világháború traumája az emberiség
egyik legsúlyosabb katasztrófája, mégsem számított szentségtörésnek, amikor a
hitlerizmus szörnyű gépezetét jelentős rendezők kinevettették (Chaplin: A
diktátor, Lubitsch: Lenni vagy nem lenni, Benigni: Az élet szép stb.). 1956
szellemiségét sem pusztán a torokszorító áhítat idézheti. Amikor megjelent
Gárdos Péter Szamárköhögés című munkája (emlékeztetőül: a Kádár korszak már
kezdett agonizálni), joggal írta Koltai Tamás a Filmvilágban (1987. október,
36.lap) tárgyilagos józansággal: "1956-ról tudomásom szerint nem készült még
olyan műalkotás, amelyen könnyesre kacagtunk volna magunkat. A Szamárköhögés a
'téma' első, meglehetősen mulatságos feldolgozása, ami többek között jelzi, hogy
egy új nemzedék számára a korszak történelmi távlatba került."
Budapesti család az októberi égzengés idején. Több generáció tagjai élnek egy
fedél alatt. Ki hogyan viselkedik? Az apa valakivel összekülönbözött, az illetőt
felpofozta, ezért tart a következményektől. Az anya feldúlt, érzelmileg
bizonytalan, a disszidálás tervét forgatja a fejében - de nem a férjével
szeretne kereket oldani, hanem volt szerelmével. A nagymama keményen őrzi balos
meggyőződését. A gyerekek meg tombolnak: végre egy kis felfordulás, nincs
iskola, lehet hülyéskedni. A megszokott rend felborul. Semmi sincs úgy, ahogy
lenni szokott. Mozgalmasak a napok. Aztán minden elrendeződik, legalábbis az a
látszat, hogy visszaáll a rendetlenség rendje. A cserfes Annamariról kiderül,
hogy nincs szamárköhögése (cím!)...
A groteszk szituációkat, az infantilis bizonytalankodást a gyermeki szemlélet
bája színezi. Eredetiek a nyelvi lelemények. Virágnyelven magyarázzák el a
külföldi rokonnak, hogy "zűr van, babám"; Annamari monológjai kedvesen
vulgárisak, több párbeszéd frenetikus. Emlékezetes figurát formál Garas Dezső,
Hernádi Judit, Törőcsik Mari, Kárász Eszter.
A kritikusi ítélet szerint Gárdos Péter filmje a felnőtté válásról is szól(hatna).
A lélektani motiváció bizonyos pontokon lehetne meggyőzőbb, de a Szamárköhögés
így is hiteles és derűs körkép egy kisebb és egy nagyobb közösség
egyensúlyvesztéséről.
(VJ)