Az Emlékműről és környezetéről
„Az
1956-os magyar forradalom és szabadságharc központi emlékművének
megtervezése” elnevezésű pályázatot 2005. februárban
írta ki a Miniszterelnöki Hivatal. A pályázat június 5-én zárult
sikeresen. Az Emlékmű helyszíne a budapesti Városliget (XIV. kerület)
területén kijelölt 40 m sugarú félkör, a korábbi
felvonulási téren az a hely, ahol a Sztálin szobor állt (a Műcsarnok
mögötti terület).
Az Emlékmű helyszínének története
A Felvonulási tér
Ilyen nevű tér hivatalosan soha nem
létezett. Mégsem akad budapesti, aki ne tudná, hogy arról a
Városliget széli kietlen betonplaccról van szó, ahol a szocialista
korszak idején ünnepi felvonulásokat rendeztek, a rendszerváltás
óta pedig gépkocsik parkolnak. A kopár jelent megelőzően azonban
„nagy idők tanúja” volt a tér.
A XIX. század végén épült ki
Budapest legreprezentatívabb sugárútja, az Andrássy út, és annak
torkolatában a Hősök tere. A Szépművészeti Múzeum, a Műcsarnok
és az Ezredéves emlékmű által határolt területet előbb
virágágyások tarkították, de az 1938-as Eucharisztikus Kongresszus
tömegrendezvényére díszburkolattal látták el a teret. Ezáltal a
hely, a Városliget bátorító ölelésében alkalmassá vált politikai
nagygyűlések, kereskedelmi vásárok, kulturális rendezvények
lebonyolítására. A tér egyfelől a belvárosból az impozáns Andrássy
úton volt megközelíthető, de a Keleti pályaudvar környéki
munkáskerületekből a mind forgalmasabb Aréna (ma: Dózsa György)
úton is gyorsan el lehetett érni. Nem véletlen, hogy 1890. május
1-én az Arénánál, a Városliget sarkán tartották 60.000-es
munkásgyűlést.
A
széles Aréna út Andrássy úthoz közel eső szakaszán villák
álltak, majd különböző közintézmények székházai
következtek, többek között a Glück, a Liget,
a Park és a Batizfalvy Szanatórium. Az Ajtósi Dürer sortól a
Kerepesi útig pedig bérkaszárnyák helyezkedtek el. Az Aréna helyén az
1930-as évektől működött az Erzsébetvárosi Színház, ahol
igényes operett előadásokat rendeztek neves vendégművészek (Honthy
Hanna, Turay Ida, Csortos Gyula, Jávor Pál) közreműködésével.
Kicsit beljebb, a Damjanich utca torkolatával szemben a húszas évek
közepén kezdték felépíteni a Magna Domina Hungarorum, más néven
Regnum Marianum-plébániatemplomot.
A Regnum Marianum katolikus
hitbuzgalmi egyesület a 20. század elején alakult Prohászka
Ottokár és Mailáth Gusztáv püspökök kezdeményezésére.
Az ifjúságnevelést célzó előadássorozatok és lelkigyakorlatok
szervezésére a Damjanich utca 50. szám alatt kaptak székházat, amely
egyben papi otthon is volt. Az egyesület az alsóbb társadalmi
rétegek felé próbált nyitni: „az előtérbe nyomuló
socializmus és materializmus, a küzdés és nyomorúság közepette
az emberekkel lassan–lassan elfeledtette a lelkiélet
szükségességét.”
1920-ban az egyesület
elhatározta, hogy új, 2000 fő befogadására alkalmas templomot
építtet. A Templomépítő Bizottság tervpályázatát Kosits István
műegyetemi tanár nyerte meg. A bizottság 1925-ben a következőképpen
indokolta a templomépítés ideológiai célját:
„Emeljük e templomot,
hogy maradandóan emlékeztessen mindenkit a vörös rémuralom
borzalmaira, melyeket ránk zúdított egyházunkról és hazánkról
megfeledkezett hűtlenség, önzés és gyűlölködés.
Emeljük e templomot, hogy a
megcsonkítás és anyagi romlás közepette fennen hirdesse és
szolgálja az ezer éves integer-Magyarország, a történelmi Regnum
Marianum gondolatát.”
A templom alapkövét Horthy
Miklós kormányzó jelenlétében rakták le, a tényleges munkálatok 1926
nyarán kezdődtek. A monumentum jelleget hangsúlyozó középpontos
elrendezésű templomot Serédi Jusztinián hercegprímás szentelte fel
1931. június 14-én. Ekkoriban már valóságos közlekedési
csomópontról beszélhetünk, hiszen a liget szélén, a Regnum
Marianumtól nem messze fordult a 8-as, 10-es és 27-es villamos, az
Aréna út Műcsarnok és Ajtósi Dürer sor közötti
szakaszán vezetett a 18-as, 20-as, 25-ös autóbusz valamint a
23-as villamos útvonala.
1945
A második világháború utáni években
jelentős átalakítások történtek szimbolikus és valóságos
értelemben egyaránt. Az Aréna utat 1945-ben Dózsa György útra
keresztelték át, az Erzsébetvárosi Színházból pedig előbb Szabad,
majd 1946-tól Béke Színház lett. A Dózsa György úti épületekbe
és a környező utcákba egymás után költöztek a
szakszervezetek, úgyhogy a hatvanas évekre a 19 működő
szakszervezetből 11-nek ezen a területen volt székháza. A
felújított vagy újonnan épült székházak a negyvenes évek végének
jellegzetes épülettípusaivá váltak. 1948-ban a hajdani Park
Szanatórium romos épületét (Dózsa György út 84/B) a
Szakszervezeti Tanács (később Szakszervezetek Országos Tanácsa, SZOT)
számára alakították át, a Vilma királynő úton (ma Városligeti fasor
46–48.) a Bányaipari Dolgozók Szakszervezetének Székházát adták
át.
A legjelentősebb épület
kétségtelenül a Magyar Építőmunkások Országos Szövetségének
(MÉMOSZ) új székháza lett (Dózsa György út 84/A). Az építők
érthető presztízs szempontból kiemelt figyelmet szenteltek székházuk
megtervezésére és színvonalas kivitelezésére. 1947-ben írták ki a
pályázatot, melynek eredményeképpen Gádoros Lajost bízták meg a
főhomlokzatot elkészítésével, a többi munkálatba más neves
építészek (Perényi Imre, Preisich Gábor, Szrogh György, Gábriel
Frigyes, Vass Antal) is besegítettek. Rajk László belügyminiszter
jelenlétében 1948-ban tették le az alapkövet, az épületegyüttes
1950 első felében készült el. Az első rendezvényt június 18-án
tartották, a Dolgozó Ifjúság Szövetsége (DISZ) alakuló
kongresszusát.
A Dózsa György út városligeti
oldalán lévő, a kommunista rendszer szemszögéből nem kívánatos,
de legalábbis érdektelen Regnum Marianum templom és Béke Színház
viszonylag kismértékű háborús károsodását hamar kijavították, ám
sorsuk a nagypolitikai elgondolásuk miatt 1951-ben végleg
megpecsételődött.
Térrendezés
A negyvenes évek végén az ország
kommunista vezetése nagyszabású vállalkozásra szánta el magát:
szobrot kell állítani Magyarország felszabadítójának, a nemzetközi
munkásmozgalom első számú vezetőjének, Joszif Visszarionovics
Sztálinnak. Akkor már a Szovjetunió és a szocialista blokkországok
számos városában emeltek szobrot a generalisszimusznak.
1949. december 20-án, Sztálin 70.
születésnapjának előestéjén Budapest Törvényhatósági
Bizottságának a kormány tagjai jelenlétében lefolyt díszközgyűlése
„viharos lelkesedéssel” elhatározta, hogy „1.
Budapest legszebb útját, az Andrássy utat Joszif Visszarionovics
Sztálin generalisszimuszról, az egész haladó és békére törekvő
lángeszű vezéréről Sztálin útnak nevezi el; 2. Sztálin
generalisszimuszról művészi kivitelben és méretben méltó emlékművet
készíttet és állíttat fel fővárosunk erre legméltóbb és
legalkalmasabb helyén, a határozati javaslat elfogadásától számított
egy éven belül”.
A 25 szobrásznak kiküldött
belső pályázatban meghatározták a szobor anyagát – bronz vagy
márvány – és méretét (5–6 méter magasság), de a szobor
helyét illetően még nem jutottak egyességre a döntéshozók. A
felkért szakmai testületek a Vilma királynő út (ma: Városligeti
fasor) torkolatával szemben, a Városliget szélét tartották
legmegfelelőbbnek: „…úgyszólván minden előnnyel
rendelkezik. Munkáskerületben fekszik, ahol hétköznap és
ünnepnapokon is a dolgozók tízezrei fordulnak meg. A terület
ünnepségek alkalmával több százezer ember befogadására
alkalmas, jó felvonulási utakkal rendelkezik[…] A tér nagysága
ellenére olyan, hogy egy kb. 10 m magas szobor igen jól betölti.”
A
beérkezett pályaművekből azokat díjazta a politikusokból és
művészekből álló zsűri, amelyek leginkább emlékeztettek a szovjet
propagandában megjelenített derűs, ugyanakkor célratörő
Sztálin-képre. A két fordulós pályáztatás lezárulását követően a
Magyar Dolgozók Pártja (MDP) Titkársága 1950. december 21-én, Sztálin
születésnapján tette közzé döntését: a szobor
elkészítésével Mikus Sándort bízzák meg.
A szobor helyének pontos
megállapításának halogatása és a szükséges területrendezés
újabb hónapokig hátráltatta a kivitelezést. A politikusok végül
1951 nyarán úgy határoztak, hogy 360 méter hosszan (gyakorlatilag a
Hősök terétől az Ajtósi Dürer sorig) 85 méternyire
szélesítik ki a Dózsa György utat, a szobrot pedig a Gorkij
fasorral (volt Vilma királynő útja) szemközt, a Dózsa György
út járdaszegélyétől 75 méterre helyezik el. A Titkárság döntésre
jutott a monumentális szobor talapzatát képező dísztribün
esztétikai jegyeivel kapcsolatos kérdésekben, és külön
kitért a Városliget szélén álló, a jövőben a felvonulási
területre eső épületek elbontására is: „Kossa
elvtárs közölje a városligeti templom egyházi vezetőivel,
hogy lebontják a templomot.”
A diktatórikus döntést követően
néhány hónapon belül lebontották a villamos végállomást, a
Regnum Marianum templomot és a Városligeti Színházat. A sietség, no
meg a tervgazdálkodás hiányosságai még e kiemelt jelentőségű
építkezés során is kiütköztek. A Budapesti Magasépítési
Vállalt egyik jelentésében az alapanyag nagy selejtszázalékára, és a
költségek megugrására panaszkodik.
Mivel a főalak magassága az eredeti
6 méterről időközben 8 méterre növekedett, külön
fészert kellett építtetni, mert Budapesten nem volt akkora műterem,
ahol ilyen magas szobor elfért volna. A 65 mázsás bronzszoborba
beolvasztottak több, régebben készült, 1945 után
eltávolított köztéri alkotás (Tisza István, Andrássy Gyula,
Darányi Ignác szobor) anyagát.
Az alapon álló tribün méretei a
következőképpen alakultak: 19,99 m hosszú, 4,80 m széles és 1,75
m magas, a posztamens 3,20x3,48 m keresztmetszetű, melynek a földtől
számított magassága 9,885 m. A nyolc méteres szoborral így az egész
emlékmű teljes magassága 18 méter lett.
1951 őszén elvezették a tribünig
a vizet, a csatornázást és a villanyt, emellett a Városliget szélső
fasora mögött megbújó Csengery Antal szobrot áthelyezték az
Almássy térre. Az előző évben a Dózsa György úton a
villamosközlekedést trolibuszokra cserélték le, a felső
vezetékeket szintén át kellett helyezni. A díszkivilágításhoz az
emlékművel szemközti oldalon a MÉMOSZ-székház és a volt Klösz
Nyomda helyén működő diákszálló tetőterében fényszórókat
állítottak fel. Novemberben megteremtődött a tribün rádió
és telefon összeköttetése is.
A munkálatok mindent egybevéve 9,45
millió forintba kerültek, ami hatalmas pénz a korabeli
szoborállítási költségekkel összehasonlítva. Ez az összeg
1150 ember egy évi teljes átlagjövedelmének felelt meg.
A szoboravatást az első tervek
szerint december 21-én, Sztálin születésnapján tartották volna,
azonban Horváth Márton, az MDP KV tagjának javaslatára úgy döntöttek,
hogy ne hétköznap legyen az ünnepség, amikor csak 15–20
ezres tömeget lehet mozgósítani, hanem vasárnap. Így 1951.
december 16-án nyolcvanezer ember előtt mondhatta el beszédét Révai
József népművelési miniszter. A lapok vezércikkekben méltatták az
eseményt, a jelentések a személyi kultusz gyöngyszemeiként
maradtak az utókorra:
„Ha igaz – és igaz –,
hogy a haza szíve Budapest, akkor az is igaz, hogy a szív teljesebb
és erősebb, derűsebb és biztosabb lett, mióta bölcs mosolyával,
arcával, alakjával itt van közöttünk Ő, aki eddig is
velünk volt. Ám most még inkább magunkon érezzük
pillantását, ezt a tettre serkentő, bátorságot adó, fényt hintő
pillantást annak a szeméből, aki »egyszerűségében is nagy és
nagyságában is egyszerű«. Sztálin eddig is velünk volt –
ezután még inkább velünk van, szemmel tartja munkánkat, mosolya
megvilágítja útjainkat.”
Az
avatást követően a szobor és a tér az állami ünnepek
alkalmával – április negyedikén, május elsején, november
hetedikén és máskor – a monumentális propaganda színhelyéül
szolgált. 1953. március 8-án, Sztálin halála után három nappal a
teret Sztálinról nevezték el, a korábbi Sztálin tér (ma Erzsébet tér)
pedig Engels nevét kapta.
1956
A százezres, időnként milliós
felvonulások évei után a forradalom kitörése napján, 1956.
október 23-án ismét tömegek lepték el a teret – ezúttal
spontán módon. A népharag a gyűlölt vezér bronzmása ellen
irányult. A szobordöntés ötlete jellemző módon nemcsak az
egybegyűltekben, hanem az egyetemisták fejében is megfogalmazódott: a
Műszaki Egyetem aulájában október 22-én tartott diákgyűlés
határozatának 13. pontja is a bálványdöntésre szólít fel:
„Követeljük, hogy a sztálini zsarnokság és
politikai elnyomás jelképét, a Sztálin-szobrot a leggyorsabban
döntsék le, és helyébe az 1848–49-es szabadságharc
hőseinek és mártírjainak méltó emlékművet emeljenek.”
A szobor nyakába drótköteleket
akasztottak és erőgépekkel próbálták elválasztani a talapzatától. A
sikertelen kísérletek után a munkások lángvágókkal estek a
bronzszobornak, majd a ledöntött „tetemet”
egészen a Blaha Lujza tér környékéig vonszolták, ahol rövid
időn belül szétszedték, és darabjait hazavitték az emberek.
Csupán a hatalmas csizmák meredtek eredeti helyükön az
égnek, a látványtól vezérelve a pestiek „Csizma térként”
emlegették a megüresedett területet. Már a forradalom
napjaiban felmerült a Regnum Marianum újra felépítése, azonban a
forradalom leverése után a téma lekerült a napirendről, és az
1989–90-es rendszerváltás után sem valósult meg.
A Kádár-féle új kommunista vezetés
nem állította vissza Sztálin szobrát, azonban a tribünt
meghagyta és a nevezetes alkalmakkor, innen ünnepeltette magát a
„dolgozó tömegekkel”. A rendszer legitimitását
igazoló első több százezres nagygyűlést mégsem itt, hanem a
régebbi hagyományokkal rendelkező Hősök terén rendezték meg
1957. május 1-én. A Sztálin tér idővel visszanyerte funkcióját, május
1-jén a „dolgozók” ünnepi felvonulása, április 4-én
a katonai díszszemle színhelye lett. Ám nevét elvesztette:
hivatalosan ismét a Dózsa György út része lett. A felszabadulás
20. évfordulójára állították fel a kommunizmus atyjának, Leninnek a
bronzszobrát (Pátzay Pál alkotása). Az 1 méter magas talapzaton álló
4 méteres szobor mind méreteiben, mind elhelyezésében – a
dísztribün és a Műcsarnok között – eltörpült
„tanítványához” képest. Az alkotást 1988-ban szállították
el javításra, a politikai változások miatt azonban már nem került
vissza eredeti helyére.
Az Ajtósi Dürer sorhoz
közelebb, az egykori Regnum Marianum plébániatemplom helyén
helyezték el a Tanácsköztársasági Emlékművet, így a felvonulók a
párt és állami vezetők üdvözlése előtt a 9,5 méter magas
kiabáló matróz alaknak integethetett. A szobrot Kiss István
készítette Berényi Róbert 1919-es plakátmotívumának felhasználásával.
A Tanácsköztársaság 50. évfordulójára megrendelt emlékmű egy
20x21 m befoglaló méretű, spirális talapzaton állt.
1989–90
A rendszerváltozáshoz hozzátartoznak a
politikai tömegdemonstrációk. Magyarországon a legnagyobb
szabású gyűlést, Nagy Imre volt miniszterelnök és
mártírtársainak temetését 1989. június 16-án a Hősök terén
bonyolították le. Ezzel az aktussal a „Felvonulási tér”
lekerült a politikai rendezvények lehetséges színhelyeinek
listájáról. A szocialista rendszer tömegpropagandájának
kellékeit, a köztéri szobrokat és a dísztribünt
eltávolították, egyedül a Regnum Marianum egykori helyére
emlékeztet az 1992-ben felállított hatalmas kereszt. Jelenleg a
Regnum Marianum emlékkereszt és a 2002-ben a Lenin-szobor helyén,
Janáky István tervei alapján fölállított Időkerék határolja két
oldalról az Emlékmű tervezett helyét.
Az i-ypszilon alkotócsoport
Az 1956-os magyar
forradalom és szabadságharc emlékművére kiírt tervpályázat
megvalósulásra kerülő pályázatának alkotógárdájáról
Az i-ypszilon
alkotócsoportot 2005 elején alapították azzal a céllal, hogy a
képzőművészet és építészet határterületén tervezzenek
alkotásokat.
Emődi-Kiss Tamás
építész, a Budapesti Építész Kamara tagja
1972, Budapest
1997-ben szerzett
egyetemi oklevelet a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki
Karán, majd '98-ban újságíró diplomát a MUOSZ Bálint György
Újságíró Akadémián. Jelenleg hallgató a Pécsi Tud. Egy. Kommunikáció
Szak doktori képzésén.
György Kata
képzőművész
1967, Budapest
1986. Eötvös
Loránd Tudományegyetem, matematika-fizika szak, diploma
2000-ben végzett a Magyar
Képzőművészeti Egyetem festő szakán. Ugyan ebben az évben Herman
Lipót Díjjal jutalmazták. Jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem
DLA képzésének hallgatója.
Horváth Csaba
képzőművész
1965, Kaposvár
1989-ben még a Budapesti
Műszaki Egyetem Géptervező szakán szerzett diplomát, majd '98-ban a
Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán végzett.
Papp Tamás építész
1979, Budapest
2002-ben építészmérnöki
diplomát, 2005-ben építésztervező szakmérnöki diplomát szerzett
a Szent István Egyetem Ybl Miklós Műszaki Főiskolai Karán.
Jelenleg a Kós Károly
Egyesülés vándora (Vándoriskola)
Az 1956-os magyar
forradalom és szabadságharc emlékműve
– ahogy az alkotók
álmodják –
A forradalmi eszmét
utcakövek közül kiemelkedő vasoszlopok idézik meg.
Az
egy pont felé törekvő oszlopok rendje éket formál, amely
felhasítja a tér burkolatát, a hely múltját; így a tribün, a
Sztálin-szobor és a felvonulási tér triászának emlékét végérvényesen
megbontja.
Kivételes - és nem
mindenki számára adódó - pillanata az ember életének, amikor
túlléphet saját személyisége korlátain és úgy lesz egy közösség
tagja, hogy önfeladás helyett kiteljesedik az élete. 1956-ban az
ország lakossága nem fogadta el azt az elfogadhatatlant, hogy végül
legyőzethetnek.
A közösség
iránt érzett felelősség és az egymásba - és önmagunkba - vetett
bizalom ereje az, ami az általunk tervezett emlékművet inspirálta.
Az egymásba karoló
embereket, a zárt alakzatban haladó tömeget jelképezi az
oszlopok által megjelenített forma. Ugyanakkor amennyiben egy emlékmű
lehetőséget ad arra, hogy az emlékezés aktív folyamattá váljék a
nézők számára, úgy ez a jelenre is hatással lehet. Ezért fontos, hogy
a tervezett mű egy része bejárható, a néző részévé válhat az oszlopok
által jelzett közösségnek.
Az Emlékmű kivitelezésének jelenlegi állása
– 2005 december –
Az engedélyezési tervet
benyújtotta az i-ypszilon alkotócsoport XIV. kerületi építési
hatóságnak. A jogerős építési engedélyhez a Kincstári Vagyoni
Igazgatóság, Budapest Főváros Önkormányzata, a XIV. kerület
Önkormányzata, a Műcsarnok, valamint a Magyar Alkotóművészek
Közalapítványa hozzájárulása szükséges. A döntések
december közepére várhatók.
December közepéig
készül el a kiviteli terv, melynek benyújtása az építési
engedély előföltétele. Az építési engedély és a hatóságok által
elfogadott engedélyezési terv birtokában várhatóan 2006. elején
kiírják a kivitelezési hirdetmény közzétételével induló
tárgyalásos közbeszerzési eljárást.
Az Emlékmű építését
várhatólag 2006. márciusában kezdi meg a kivitelező. Az átadásra
2006. október 23-án kerül sor.
„Az 1956-os magyar forradalom és szabadságharc
központi emlékművének megtervezése”
tárgyú
tervpályázati eljárás megvételt nyert pályázatai
I. díjban részesült
az 52-es sorszámú pályázó:
Emődi-Kiss Tamás, Papp
Tamás, György Katalin
Kiemelt megvételben
részesült a 68-as sorszámú pályázó:
Ráth Miklós, Sárközi
Csaba, Csurka Eszter, Kunckel Béla, Váczy Román, Tubákos Ádám, Turáni
Zoltán, Zolcsák Klára
Kiemelt megvételben
részesült a 80-as sorszámú pályázó:
Mohácsi András, Z.
Halmágyi Judit, Szabó András, Haász Ferenc, Szíjjártó Gábor, Tihanyi
Dominika, Kosovan Attila, Sass Viktor, Nagy Richárd, Bartalis Attila
Megvételben részesült
a 6-os sorszámú pályázó:
Plottegg, Kupelwieser
Megvételben részesült
a 9-es sorszámú pályázó:
Ebba Zernack, Sass
Valéria, prof. Dr. Wolfgang Fichter, Uwe Meier-Weitmar
Megvételben részesült
a 16-os sorszámú pályázó:
Bojti Márton, Antal Máté,
Magyari Éva, Pazár Béla
Megvételben részesült
a 47-es sorszámú pályázó:
Vadász György,
Kovács Miklós, ifj. Vadász György, Parádi Kornélia, Tótszöllősy
Gergely
„Az 1956-os magyar forradalom és szabadságharc
központi emlékművének megtervezése” tárgyú tervpályázat
Bíráló Bizottságának tagjai
A Bíráló Bizottság tagjait különböző
társadalmi szervezetek javasolták.
A Bíráló Bizottság tagjai
Boros Géza, művészettörténész
(A Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériumának javaslata.)
Dr. Hans Belting igazgató,
Internationales Forschungszentrum Kulturwissenschaften
(A Budapest Galéria javaslata.)
Csíkvári Péter szobrászművész
(A Magyar Képző- és Iparművészek
Szövetségének javaslata.)
Dr. Fabényi Júlia művészettörténész, a Műcsarnok akkori főigazgatója
Ferencz István DLA építész
(A Magyar Építőművészek Szövetsége
javaslata.)
Prof. Hans Hollein, építész,
designer, Universität für angewandte Kunst
(A Budapest Galéria javaslata.)
Dr. Körösényi Tamás,
docens, szobrász
Magyar Képzőművészeti Egyetem
(A Magyar Képzőművészeti Egyetem
javaslata.)
Lázár Antal DLA
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem
Építészmérnöki Kar dékánja
(A Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem javaslata.)
Schiffer János,
főpolgármester-helyettes
Budapest Főváros Önkormányzata
Főpolgármesteri Hivatal
(A Főpolgármesteri Hivatal javaslata.)
Szöllőssy Enikő, szobrász
(A Magyar Képző- és Iparművészek
Szövetségének javaslata.)
Zsigmond Attila, Budapest
Galéria, igazgató
A Bíráló
Bizottság felkért szakértői
Fónay Jenő, a Politikai Foglyok
Országos Szövetségének alapító elnöke
(A Társadalmi Bizottság részéről.)
Jánosi Katalin, festőművész
(Az 1956-os Emlékbizottság részéről.)
Jordán Péter, titkár
Kocsis László, vezérigazgató,
Fővárosi Kertészeti Kft.
Közgazdász, kertészmérnök.
(A Fővárosi Kertészeti Kft. javaslata.)
Okrutay Miklós, műemléki szakmai
igazgatóhelyettes
(A Kulturális Örökségvédelmi
Hivatal javaslata.)
Dr. Rainer M. János, történész,
’56-os Intézet, igazgató
(Az ’56-os Intézet javaslata.)
Szerencsés Károly, történész,
ELTE
(A XIV. ker. Budapest-Zugló
Polgármesteri Hivatala javaslata.)
„Az 1956-os magyar forradalom és szabadságharc
központi emlékművének megtervezése” tárgyú tervpályázat
preambuluma
A Magyar Köztársaság
Miniszterelnöki Hivatala a 2208/2004. (VIII. 27.) sz. Korm.
határozat alapján nyílt tervpályázatot ír ki az 1956-os magyar
forradalom és szabadságharc központi emlékművének
megtervezésére.
Az 1956-os Emlékévet
előkészítő Emlékbizottság és az ’56-os forradalmárokat,
valamint az 1945-1956 közötti politikai üldözötteket
képviselő Társadalmi Bizottság véleménye alapján a Miniszterelnöki
Hivatal a pályázókat az alábbiakban leírtakkal kívánja segíteni az
alkotó gondolkodásban. A kiíró nem kívánja meghatározni, milyen
műveknek kell születniük. A jelen preambulummal
azokat a kereteket vázoljuk föl, melyek segítségül
szolgálhatnak egy, az ’56-os forradalom és szabadságharc
eszmeiségét hűen kifejező Emlékmű elkészítéséhez.
Az Emlékmű monumentális
alkotás, amelynél a szimbólumképzés során a következő
szempontokat érdemes figyelembe venni:
Az
Emlékmű megtestesíti a magyar nép évszázados, nemzeti függetlenség
iránti vágyát, azt a hagyományt, melynek keretében helyezhető el az
’56-os forradalom és szabadságharc. A magyar nemzet történelme
során mindig határozottan fellépett az idegen elnyomás ellen.
Mindemellett ’56-ban a társadalom felháborodásának adott
hangot az egy évtizede tartó torz kommunista diktatúra ellen. Az
’56-os szabadságharc a függetlenségért fellépő törekvések
kicsúcsosodása. Nem csak minden magyar, de a világ szabadságszerető
népei is a magukénak érezhetik azt a hősi tettet, amellyel elnyomott
országunk a túlerő tankjaival szemben is felvette a harcot a
szabadságáért. Az, hogy ma békében élhetünk egy fejlődő
országban, nem kis részben azoknak köszönhető, akik a
forradalomban és a szabadságharcban részt vettek. Annak a
folyamatnak, mely oda vezetett, hogy ma már nem a terror uralkodik
rémületet keltve Kelet- és Közép Európában, a magyar nép
bátor felkelése volt a kiindulópontja. Fontos, hogy az Emlékmű a
szabadságharc hősies és felemelő napjainak méltó megemlékezési helye
legyen.
Forradalomról és
szabadságharcról egyként beszélhetünk, ez 1956 alapvető
dichotómiája.
A fent vázolt
kettősséget két aspektusból lehet megközelíteni. Egyrészt, mint
az október 23-án felszínre tört, addig elfojtott erő, amely a
győztes forradalomban testesült meg, hiszen elsöpörte
a diktatúrát, és demokratikus elveket alapul vevő kormány alakult,
mely a magyar nép bizalmát és támogatását élvezte. Másrészt a
győztes forradalom eredményeit hamarosan meg kellett védeni az
idegen elnyomó hatalom túlereje ellen. A forradalom védelmében
folytatott szabadságküzdelem nem lehetett sikeres, de a
szabadság utáni vágy tovább élt a szocialista éra alatt és az
1989-es rendszerváltozásban csúcsosodott ki ismét. Tehát eszmeileg
egyáltalán nem bukott meg sem a forradalom, sem a szabadságharc.
Ebből következően
az Emlékmű szellemisége kifejezheti azt, hogy a forradalom a jövő
felé irányult, eszméje tovább élt és a mai korunkra, nemzedékekre,
évtizedekre kihatott.
Az Emlékmű a nép
győzelmét jelképezheti az elnyomók ellen, ugyanakkor kifejezheti az
emberi áldozatvállalást a szabadságért.
Az Emlékműnek arra
az üzenetre lenne érdemes felhívnia a figyelmet, hogy a magyar
emberek szabadság utáni vágya teljesedett be, a szabadságra,
emberséges életre vágyó nemzet tömörült egységbe. Ez
a szabadságmozgalom a kelet-európai szabadságvágy legerőteljesebb
kitörése volt, amelynek világtörténelmi jelentősége abban
rejlik, hogy a forradalom és annak következményei nagyban
hozzájárultak a Szovjetunió és a szovjet típusú rendszerek
bukásához.
Az Emlékmű jelképe
lehet a magyar nép erejének, közösségének, a közös
felelősségnek, a magyar társadalom összetartásának, a nemzeti
egységnek, amely jellemző volt 1956. október 23-ára.
Mivel az Emlékmű nem
csupán a múltnak állít emléket a jelenben, hanem az elkövetkező
generációknak is szól, ezért egyszerre, mintegy hídként foglalhatná
magába a hagyományos elemeket a modern, a jövőbe mutató alkotás
keretei között. Az Emlékmű jelképezhetné a képzeletbeli
kapcsolatot, 1956 és a jelenkor, a szabad, európai, demokratikus
Magyarország között.