Július 29. m1 0.05
1956-2006 Emlékév
FELDOBOTT KŐ
Pásztor Balázst nem veszik fel a főiskolára az ötvenes években, mert vasutas apját törvénytelenül börtönbe zárták. A fiatalember földmérő állást vállal és közvetlen közelről megismerkedik a valóság súlyos drámáival. Barátságot köt Iliásszal, az egykori görög partizánnal. Tanyaközpontot szerveznek. A falusiak azt hiszik, hogy a külföldről menekült férfi áll az erőszakos tsz-agitáció hátterében, ezért megölik. A cigánytelepen a fertőtlenítő brigád tagjai megalázó módon nyírják meg a gyermekeket és a felnőtteket. Balázs nem tud közbeavatkozni, mindössze annyit tehet, hogy fényképezőgépével megörökíti az eseményt. Menekülni kényszerül. Végül valóra válik az álma. A gazdag tapasztalatokkal felvértezett művészjelölt megkezdheti egyetemi tanulmányait.
Az elsőfilmes rendező, Sára Sándor a következő kommentárral ajánlotta az érdeklődők figyelmébe alkotását: "A Feldobott kő -lényegét tekintve - egy magatartásforma: a cselekvő magatartás vizsgálata. Azt kívánja sugallani, hogy minden szituációban lehetséges és szükséges az értelmes cselekvés, mert csak annak révén tudjuk meghaladni tegnapi és mai önmagunkat; gondjainkat. És azt kívánja sugallani, hogy a legfontosabbat: az embert soha semmilyen vélt vagy valóságos cél érdekében nem szabad mellékes "szempontnak" tekinteni..." (A legújabb magyar új hullámról szóló cikk a Filmvilág 1969/3. számában jelent meg.)
A cím jelzi az eszmei forrásvidéket. Ady Endre ismert költeményének gondolatai transzponálódnak át egy másik korba. A hős vágyai is minduntalan "fölhorgadnak", s visszaszáll "százszor is, végül is". A tragikus tényeket szívszorongató epizódokból ismerhetjük meg. Sára Sándor - 1968-ban vagyunk - bátran nyitogatja a közelmúlt fekete dobozait s érzékelteti, mi a hatása és következménye a társadalomban és a lelkekben a brutális törvénytelenségeknek. Bizonyos önéletrajzi események is a filmcselekmény alapjául szolgáltak. A szerző szerint egyetlen momentum így esett meg annakidején, de így is megeshetett volna. A felvételek (Sára hármas minőségben jegyzi a filmet: ő állt a kamera mögött is s a forgatókönyvet barátai, Csoóri Sándor és Kósa Ferenc társaságában írta) morális és esztétikai minőséget képviselnek. A szerkezet puritán, ugyanakkor sokféle hangulat jelenik meg a tablón. A poézist erősíti a realista játékstílus, Balázsovits Lajos, Bihari József, Todor Todorov és mások színészi munkája.
A Feldobott kő - egy ember érési folyamatának tükre - dokumentáció és vallomás, egyszersmind tanúskodás és vádirat a nép nevében, a nép ellen elkövetett bűnökről.
(VJ)