Június 16. Duna TV 20.00
1956-2006 EMLÉKÉV
A TEMETETLEN HALOTT
Mészáros Márta ezzel a filmmel - mely a Napló-sorozat szerves folytatásának
tekinthető - hódolatát akarta kifejezni a múlt század egyik legnagyobb magyar
történelmi alakja, a mártír-miniszterelnök előtt. A rendezőnő az események
felidézésének mindenoldalú dokumentációja helyett (erre sem terjedelmi, sem
költségvetési okokból sem vállalkozhatott) szerényebb célt tűzött ki maga elé.
Koncepciója szerint A temetetlen halott cselekményének középpontjában a szovjet
beavatkozás napjával, november 4-ével kezdődő, a jugoszláv követségen és a
deportáláson át a tárgyalásig és a kivégzésig terjedő időszak áll. Nem
híradó-szerűen megelevenedő epizód-füzér látható a vásznon, hanem mozgalmas és
tartalmas jellemdráma. Ahogy Schubert Gusztáv fogalmazott a Filmvilág 2004/11.
számában megjelentetett kritikájában: "kamara-darab börtönre, négy falra,
szorongásra, homályra, kübli-bűzre, légszomjra, magányra - és egy törékeny
emberi lényre."
Milyennek ismerjük meg a jelenetekből 1956 hősét, mi volt az alapmotívum a
portré megrajzolásakor? Az egykori kommunista funkcionárius, a karizmatikus
személyiség, a hazai (somogyi) gyökerekhez kötődő "parasztlelkű" közéleti férfi
szigorú számvetést készít. Mártíriumának része a gyötrelmes, fájdalmas, ám
ugyanakkor katartikus erejű megvilágosodás. Tiszta lelkiismerettel készült arra,
hogy brutális hóhérai szemébe nézzen és megmagyarázza tetteit. Küldetését
becsülettel teljesítette. Az alku lehetősége meg sem fordult a fejében. Jan
Nowicki, Mészáros Márta állandó színésze szinte teljesen eggyé válik a tudatosan
cselekvő és a következményeket reálisan felmérő figurával. Elsősorban az ő
érdeme, hogy az alkotás megrendítő hitelességgel képes rekonstruálni a
vizsgálódás fájdalmas stációit.
A kerettörténet fókuszában Nagy Imre lánya, Erzsébet áll. Az ő sorsdrámája
értelmezi a súlyos tragédiát. A snagovi jelenetek kevésbé meggyőzőek, mint a
hangulatok széles skáláját megidéző emlékképek. Jancsó Nyika "testközelben
dolgozó kamerája" főleg a családi metszetekben teremt bensőséges atmoszférát. A
vérbíróval való összecsapás (Mácsai Pál alakítása) a kor rettenetét érzékelteti.
A film kedvező fogadtatásra talált. Jó kritikákat kapott, a közönség szép
számmal látogatta, de hangos ellenvélemények is megfogalmazódtak. Többen
(Vásárhelyi Mária és mások) kifogásolták, hogy Nagy Imre környezetének
ábrázolása igazságtalanul egyoldalú, a karakterek pedig vértelenek. A szerző
azzal védekezett: nem állt szándékában precízen beazonosítható jellemekkel és a
könyvekből, emlékezésekből ismert mozzanatokkal feldúsítani a történetet.
(VJ)