Április 29. m1 22.50
1956-2006 Emlékév
ANGI VERA
A magyar film egyik leggazdagabb vonulata az ötvenes évek
világát vizsgálja oknyomozó szenvedéllyel és katartikus erővel. Állomásai: a
KESERŰ IGAZSÁG, a HÚSZ ÓRA, a TÍZEZER NAP, A TANÚ, a SZERELEM, stb. "a múltat be
kell vallani" őszinte szándékával tárják fel a megcsúfolt eszményeket, a
diktatúra törvénytelenségeit, az embert megnyomorító politika sakkjátszmáit.
A reprezentatív vonulat jeles darabja az 1978-ban forgatott ANGI VERA.
Gábor Pál rendező Vészi Endre kisregényét vitte vászonra (a két szerző
kapcsolata korábban kezdődött s később is folytatódott). A történet
középpontjában egy úgynevezett "ifjú káder" személyisége áll. A kórházi ápolónőt
a párt kiemeli, és bentlakásos továbbtanulásra küldi. Az ígéretesen induló
pályafutás megbicsaklik, Vera ugyanis beleszeret tanárába, s vele tölt egy
éjszakát. A dolog kitudódik s természetesen súlyosak a következményei. A lány
beismeri "vétkét" és megtagadja a férfit. Szigorú szabályok szerint folyik
tovább a pártiskolai élet. Amikor véget ér a tanfolyam, hősnőnk dicséretet kap,
mert úgymond külön tudta választani érzelmeit és mozgalmi munkáját (hivatását).
Jutalma: újságírói munkát szánnak neki.
Ha címszavakban határoznánk meg a problematikát, hosszúra nyúlna a felsorolás.
Néhány fontosabb mozzanat: a bizalmatlanság légköre; az éberség fokozódása; a
feszültségek gerjesztése; a mozgalmi rituálé kultusza; a "közösségi tudat"
kialakítása; a cselekvések és gondolatok uniformizálása; az alkalmazkodás
taktikája; a prüdéria terjedése. Minden egyes törvény, szokás vagy elvárás
alárendelődik az alapkérdésnek. A filmben Angi Vera alkalmazkodása a
leghangsúlyosabb motívum. Ahogy Földes Anna állapította meg a Filmkultúrában: A
mű "...olyan kevésbé kiélezett, vértelen konfliktusok vizsgálatára vállalkozott,
amelyek a lélek mélyebb régióiban zajlottak, ahol legfeljebb az emberség
törvényét érte sérelem." A realista dráma a kor hiteles tükre. A pszichológiai
hitelességet a szertartások dokumentárisan pontos bemutatása (is) szavatolja.
Koltai Lajos képsorai funkcionálisan nyersek és líraiak, sokféle hangulatot
örökít meg (pedig a fiatal operatőrnek primer élményei nincsenek ezekből az
esztendőkből). Pap Vera maradéktalan illúziót kelt Angi Veraként. Partnerei
szintén átéléssel játszanak, főleg Pásztor Erzsi, Szabó Éva, Dunai Tamás, Ráday
Imre, Halász László.
Az ANGI VERA filmművészetünk nagykorúságának bizonyítéka. A hazai kritika
tisztességes, lebilincselő és igaz vallomásként ünnepelte, de a határokon túl is
lelkes fogadtatásra talált, New York-tól Varsóig, Párizstól Moszkváig, Londontól
Prágáig új hullámunk kiemelkedő értékének tekintik.
(VJ)