Március 28. Duna TV 20.00
1956-2006 Emlékév
FRANCISKA VASÁRNAPJAI
Simó Sándor a történetet eredetileg mozivászonra szánta, ám a körülmények úgy
alakultak, hogy először regénynek írta meg s csak ezt követően vállalkozott a
filmváltozat elkészítésére. 1996-ban vagyunk, jóval a rendszerváltás után,
amikor a múlttal való szembenézés olyan problematika vizsgálatát is kínálja,
mely korábban az elemzések hátterében maradt.
A Franciska vasárnapjai cselekményének középpontjában fiatal nő áll, az 1945
utáni hatalom kiszolgálója, egy személyben áldozata. A rendőrként és ávósként
helytálló ifjú teremtés nem nagyon érti a világot és nem is firtatja a "mit,
miért?" összefüggéseit. Megelégszik azzal, hogy a dolgos hétköznapok után
megadatik számára a szórakozás önfeledtsége, a szerelem érzékisége. Igaz, párja
foglalt, akinek felesége súlyos betegen érkezett haza a fasiszták koncentrációs
táborából, mégsem lopott boldogság az övék. Az egykori cselédlány és a zsidó
aranyműves-kerékpárszerelő bensőséges érzelemmel kötődnek egymáshoz. A kérdések
kérdése: Lehet-e a kemény diktatúra idején kettős életet élni, "nem ér a
nevem"-bújócskát játszani, tisztességesnek maradni. Végül Groh Lajos eltávozik
az országból, Kanadába szökik a lányához, Franciska pedig - elhagyatva és
hitében megcsalatva - önmagába néz. Szégyenkezik, s mint a szerző véli, ettől
már egyetlen lépés csak az önálló gondolkodás.
Mívesen felépített, hiteles atmoszférájú alkotás a korán eltávozott és
tehetségét többnyire mások munkáiban kamatoztató Simó Sándor kamaradrámája.
Figurái - a sikeres szereplőválasztásnak köszönhetően - hús-vér karakterek, izzó
a feszültség a jelenetekben, a pátosz és a nosztalgia színei hiányoznak a
tablóról. Igaz, a szerző - mint Báron György állapította meg kritikájában -
gyöngéd megértéssel ábrázolja szereplőit, ám kemény ítéletet mond a
társadalomról, mely méltatlan helyzetekbe kényszeríti őket s nem hagy számukra
választási lehetőséget. Simó azt mondja: "A világot kell megváltoztatni ahhoz,
hogy benne az ember ne kényszerüljön rosszra." Kerekes Éva és Újlaky Dénes
mondatai, gesztusai, érzelmei egyaránt meggyőzőek. Talán csak egyetlen momentum
zavaró: a Franciska vasárnapjai meséjének második síkja, a brutális hatalom
megjelenítése kissé jelzésszerű. Mivel a mű pontos tükre a kornak, a műfaj és a
témakör fontos állomásának tekinthető. Méltánytalanul szorult háttérbe filmes
emlékezetünkben.
(VJ)